A zsírsavak királynője: Omega3 – 2. rész

A zsírsavak királynője: Omega3 – 2. rész

Múlt heti cikkem témáját folytatva kiemelek több olyan területet, melyet érdemes részleteiben is ismerni az omega-3 zsírsavak kapcsán. Az első ilyen terület az emberi agy, melynek 30%-át esszenciális zsírsavak teszik ki, így fejlődéséhez és a neuronok (idegsejtek) normál működéséhez nélkülözhetetlen azok jelenléte. Az omega-3 zsírsavak jelentős szerepet játszanak az idegsejtek közötti kommunikációs folyamatban, mivel az agysejtek egymás közti finom, összehangolt kommunikációja DHA-ból és EPA-ból felépülő membránokon és receptorokon keresztül valósul meg. Omega-3 hiány esetén ezen sejtelemek a rugalmatlanabb omega-6-ból épülnek fel, így az idegsejtek, és ezáltal az agy működése is károsodik. Úgy kell ezt elképzelni, mint amikor egy hálózatban zárlatos, elvékonyodott vagy lazán kapcsolódó vezetékek vannak: romlik a vezetés hatásfoka, nő a rendszer ellenállása.

A következő nagy terület részletezése előtt gondoljunk vissza a korai emberre, hogy ő vajon miből fedezte hússzükségletét?  Elsősorban halászatból. A tengeri eredetű táplálékokban az omega-3 és az omega-6 zsírsavak aránya azonos, így évmilliók alatt szervezetük sikeresen adaptálódott az ilyen összetételű táplálékra. Ugyanez elmondható az eszkimókról és a japánokról is, akik szintén sok tengeri herkentyűt fogyasztanak. Mindkét csoportnál megfigyelték, hogy alacsony a szív- és érrendszeri megbetegedések száma. Ezzel szemben az európaiak szavannai étrenden élnek (többnyire szárazföldi állatok húsát, és növényi táplálékokat fogyasztanak), melyben az agy normál működéséhez szükséges omega-3 huszada/ötvenede található csak meg, a szív- és érrendszeri megbetegedések pedig vezető haláloknak számítanak.

A következő igen gyakori „jelenség”, mely összefüggésbe hozható az omega-3 zsírsav hiánnyal, az a demencia (butulás). Megfigyelések szerint ez leginkább azoknál fordul elő, akik a legtöbb Omega6 linolinsavat fogyasztják és legkevesebb azoknál, akiknek a DHA szintjük a legmagasabb. A memória,- és mentális problémák, az Alzheimer-kór, a hangulatzavar, a depresszió szintén az omega-3 hiányos táplálkozással van összefüggésben, hiszen az agy szerotonin szintje fordított arányosságot mutat a szervezet omega-3 szintjével. Ilyen elváltozások esetén ajánlott az omega3 és A-vitamin együttes fogyasztása, ugyanis együttes hatásuk segít az immunrendszernek megtisztítani az agyat az amyloid fehérje lerakódásoktól.

Az agy tehát akkor irányítja jól az immunrendszert, kiválasztó-rendszert, idegrendszert, méregtelenítő- és öngyógyító folyamatokat, gondolkodást, beleértve a pozitív gondolkodást is, vagyis egész szervezetünket, ha naponta elegendő mennyiségű Omega-3 zsírsav jut be a szervezetbe.

Természetesen az eddig leírtak a gyerekek esetén sincsenek másképp, ugyanis az Omega-3 zsírsav fogyasztása náluk is segít a megfelelő agyi fejlődésében, javul a koncentrálóképességük, a memóriájuk, az éleslátásuk, a motorikus képességük, az intelligenciájuk. A gyermekek általában már születésük előtt hiányt szenvednek omega3-ból. A fejlődő magzatot a méhlepényen át az anyának kellene ellátnia az elfogyasztott táplálékból a megfelelő mennyiséggel. Amennyiben viszont a táplálkozásában nem visz be elegendő mennyiséget belőle, omega-6 zsírsavból viszont bőségesen fogyaszt, a szervezet az omega-6 zsírokat a DHA-ra hasonlító hosszabb láncú, telítetlenebb zsírokká alakítja. A hasonlóság azonban nem elég a működéshez! Egy várandós hölgy minél több halat és más, omega-3 olajokat tartalmazó ételt illeszt étrendjébe, annál több DHA-t juttat magzatának, így csekély lesz annak az esélye, hogy a magzat “elszívó hatásának ” köszönhetően az anya DHA szintje felére csökkenjen, azaz nagyfokú hiány, az által pedig alacsony születési súly, koraszülés jelenjen meg, de a szülés utáni depresszió valószínűsége is mérséklődik általa, ami gyakoribb azon országokban, ahol alacsony a halfogyasztás, hiszen itt az anyák eleve kevésbé vannak „feltöltve” omega-3-mal. Nők körében egyébként is 3-szor gyakoribb a depresszió, mivel a nők érzékenyebbek az omega-3 hiányra, ill. központi idegrendszerük biokémiája is eltér a férfiakétól.

További kiemelkedően fontos érv az omega3 fogyasztása mellett a hiperaktivitással van összefüggésben, ami manapság az egyik leggyakoribb gyermekkori magatartászavarrá vált. Sok esetben társul allergiával, asztmával, ekcémával, száraz bőrrel. Az ilyen problémával küszködő gyermekeknek általában problémájuk van a tanulással, a viselkedéssel, amely egészen felnőttkorukig elkíséri őket. A megoldás természetesen NEM figyelemfokozó gyógyszerek szedése, hanem a halfogyasztás növelése, ugyanis szoros kapcsolat van a zsírsavak és az efféle magatartászavarok között:

1. a hiperaktív gyerekeknek jóval alacsonyabb az EPA-, és a DHA-szintjük azokhoz képest, akik nem szenvednek ilyen magatartászavarban, ugyanis a DHA az agy kéregállományának működéséhez is szükséges, ami a memóriáért és a gondolkodásért felelős.

2. hiperaktív gyerekek esetén az omega3 – omega 6 arány 45:1, a szükséges 4:1 helyett! Agyunk igen nagy %-a zsír. Az, hogy az idegnyúlványok burkolatában milyen zsír van, az abból származik, amit a táplálékkal beviszünk. Sajnos a gyerekek által kedvelt rágcsálnivalók, chipsek, sült krumpli, stb. tele vannak transzzsírsavakkal (álzsírokkal), melyek lassan, de biztosan kiszorítják a gyerekek szöveteiből a már amúgy is kevés Omega-3 zsírsavakat. Ezáltal pedig az alapvető életfunkciók gyengülnek, amit csak az Omega-3 olajok tudnak visszafordítani.

Érdekesség képen megemlítem, hogy a hiperaktivitás jóval több fiút, mint lányt sújt, mivel a fiúknak jóval több Omega-3-ra van szükségük magzatkorukban és a születés után is.

Még mindig a gyermekeknél maradva egyre komolyabb problémát jelent már gyermekkorban a túlsúly. Már a 6-11 éves korosztálynál is megfigyelhető, hogy egyenes arányban növekszik a túlsúlyosak száma az életkor előre haladtával. A túlsúly elsősorban nem esztétikai kérdés, jelentősen kihat az egészségi állapotra is. Az ideális testsúly kialakításának 2 kulcsa van:

1. a genetikai adottságok szerinti étkezés. Ahogy mondani szoktuk nem vagyunk egyformák, így az, hogy kinek mennyi zsírra van szüksége napi szinten és 1-1 étkezésen belül, az nagymértékben függ a táplálkozási típusától. Az viszont mindenkire nézve egyöntetűen igaz, hogy a megfelelő minőségű omega3 zsírsav bevitel hozzájárul a zsírégetéshez és persze nélkülözhetetlen az egészség megőrzéséhez.

2. a hormonális egyensúlytalanságok megszüntetése, a hormonháztartás kiegyensúlyozása. Hölgyek esetén igen gyakori jelenség a premenstruációs tünetegyüttes, és a fájdalmas, görcsös menstruáció, amit a méh túl erős összehúzódásai okoznak, méghozzá az ételekkel bevitt Omega-6 zsírsavakból származó prosztaglandinoknak köszönhetően. Prosztaglandinokat a test saját maga is előállít, mely végbemehet jó és rossz úton egyaránt, azaz a szervezet „jó és rossz” prosztaglandinokat is elő tud állítani. A cél természetesen a „rosszak” blokkolása és a „jók” növelése (omega3 zsírsavak fogyasztásával), hiszen a „rosszak” növelik a méhösszehúzódásokat, míg a „jók”–nak csillapító hatásuk van, aminek következménye a méh ellazulása, a menstruációs görcsök tompulása, a várandósság esélyének növekedése, vagy ha az illető hölgy már állapotos, akkor a várandósság fennmaradásában is segítséget nyújt egészen a szülés időpontjáig.

És ha már az előzőekben írtan az ideális testsúly és az omega-3 összefüggéséről, van itt még valami, ami mindenképp említést érdemel: az esszenciális zsírsavak hozzájárulnak az edzések sikerességéhez:

– csökkentik az izmok leépülését

– elősegítik az izomtömeg növekedést

– csökkentik az edzés után szükséges regenerálódási időt az izmok számára (ami gyulladáscsökkentő hatásuknak köszönhető)

A sportteljesítmény növeléséhez pedig azáltal járulnak hozzá, hogy elősegítik az oxigén eljutását a tüdőből a vérkeringésbe; beépülnek a sejthártyába, rugalmassá teszik azt, így segítve az összes szerv egészséges működését, és javítva a sejtek közötti kommunikációt.

Bőrünk állapota, és esetleges bőrproblémáink megléte egészségi állapotunk tükörképe. Amikor a szervezetünk nincs rendben, az rövid időn belül látszik bőrünk állapotán. Nyilván nem árulok el vele nagy titkot, hogy táplálkozási szokásaink és életmódunk az, ami befolyásolja bőrünk szépségét, egészségét. Az üde, fiatalos bőr az egészséges emésztés hozadéka, melyben nagy szerepet játszik az is, milyen zsírokat (ezen belül mennyi omega3-at) viszünk be a szervezetünkbe nap mint nap. Bőrünk állapotát annak vízháztartása is meghatározza. A sejtmembrán az, ami az egész sejt vízháztartásáért, rugalmasságáért felel, ill. befolyásolja mennyire ráncos a bőr felszíne. Nos, az omega3 olaj fogyasztása ezt is kedvező irányba befolyásolja.

Az erős immunrendszer a legjobb védelem a rák ellen, melynek szintén szüksége van táplálékra. Még ha az összes szükséges alapvető tápanyagot is tartalmazza étrendünk, az omega-3 és az omega-6 olajok egyensúlyának felbomlása az immunrendszer funkcióinak elégtelenségéhez vezet, mert különböző zsírok különféleképpen befolyásolják a daganatok kifejlődését. Az omega-6 olajok elősegítik, míg az omega-3 olajok gátolják a tumor növekedést.

Szemünk egészsége szempontjából is fontos tápanyagok az omega3 zsírsavak, melyek nemcsak hogy jót tesznek, hanem egyenesen elengedhetetlenek a működéséhez. A szem retinájának igen sok többszörösen telítetlen omega-3 olajra van szük¬sége – azok közül is a legtelítetlenebbre, a DHS-re. Az a nedvesség, amelyet a DHS juttat a sejt¬membránba, teszi lehetővé a retina számára, hogy a hozzá érkező képeket a villám sebességé-vel alakítsa át az agyba küldendő elektromos je¬lekké. Ezután az agy a saját DHS-ben gazdag idegsejtjeit használja ahhoz, hogy lefordítsa szá¬munkra, mi az, amit látunk. Azok a koraszülött emberi cse¬csemők, akik vagy DHS-ben gazdag anyatejet, vagy pedig DHS-sel dúsított tápszert kapnak, gyorsabban dolgozzák fel a képeket, mint azok, akiket DHS-t nem tartalmazó amerikai tápszerrel etettek. Na de nem csak csecsemőkorban, hanem felnőttkorban is szükséges a megfelelő omega3 a szemek épségéért, hiszen hiánya látásromláshoz, tartós hiánya pedig retina károsodáshoz vezet.

Ami még nagyon fontos, hogy a testünkben található zsírok egy eicosanoid névre hallgató vegyületcsoport előfutárai. Ezek a sejtek közötti információcsere biokémiai megfelelői. Két nagy csoportra oszthatók: a „jó” eicosanoidok és a „rossz” eicosanoidok.

A jó eicosanoidok előnyei:

• rögösödésre kevésbé hajlamos vér

• rugalmas érrendszer

• szervek, szövetek jobb vérellátása, az öngyógyulás beindulása

• magasabb energiaszint

• normális vérnyomás

• szabályosan működő immunrendszer

• gyulladások alacsony szinten tartása

Gondolom nem meglepő, hogy az omega-3 olajok akadályozzák az eicosanoidok működését, ugyanis ugyanazok az enzimek után vadásznak, amelyeknek révén az omega-6 olajok eicosanoidokká alakulhatnak.

Ennyi pozitívum után az már senki számára nem lehet kérdés, hogy beillessze-e az omega3 zsírsavak fogyasztását mindennapi étkezésébe, az azonban joggal merülhet fel bárkiben, hogyan válasszon omega-3 halolaj készítményt, ugyanis a választék igen nagy az üzletek polcain – mind kiszerelésben mind árkategóriában. A leggyakoribb a kapszulázott kiszerelés, azonban hatóanyag és gazdaságosság szempontjából is a vadvízi halászatból származó folyékony halolaj a leginkább ajánlott. Mi ennek az oka? A folyékony formák esetén kizárt a rossz minőségű, avas, nagyon erős ízű és bántóan halszagú olaj használata. Kapszula esetében ez többnyire észrevétlen maradhat, ill. előfordul olyan termék, mely csupán 1-1,5 ml halolajat tartalmaz, ami az ajánlott napi 12 ml-hez képest igen csekély, nem is beszélve a  gyulladáscsökkentés esetén javasolt 3000 mg-ról. Erre gazdaságossági szempontból kizárólag a folyékony kiszerelés alkalmas, mivel napi 9-10 kapszulát nem túl kényelmes és egyszerű bevenni. Fontos szempontok még:

• 100% – ban sarkvidéki vadon élő halakból készüljön

• polifenolokat tartalmazzon

• üveges kiszerelésű

• hidegen sajtolt

• jó ízű

• alacsony avasodási értékű

• hozzáadott halolajtól vagy szintetikus adalékoktól mentes

• ökológiailag tiszta környezetből származó

• 100% – ban természetes

Végszóként elmondható, hogy az omega-3 és annak szervezetre gyakorolt sok-sok pozitív hatása nem egy felkapott, tünékeny hóbort, hanem egy olyan jelentős felismerés, mely vetekszik a vitaminok jelentőségének felismerésével. Mindez arra figyelmeztet bennünket – a modern kor emberét, hogy jelentősen eltértünk az evolúció által kimunkált táplálkozási szabályoktól,  ideje hát észbe kapni és visszatérni!

Felföldi Melinda

BodyWakes egészségmentor

Funkcionális táplálkozási referens

Életmódváltás mesterfokon
online előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


20.000 Ft vásárlás felett ingyenes kiszállítás. Bezárás