Fejfájás, migrén megszüntetése természetes módszerekkel

Fejfájás, migrén megszüntetése természetes módszerekkel

Elérkeztünk a fejfájás, migrén témakör utolsó etapjához, mely – ahogy múlt héten ígértem, kifejezetten gyakorlati útmutató lesz arra, hogyan kezeljük, szűntessük meg, vagy legalább enyhítsük, tegyük elviselhetőbbé ezt a sokszor nagyon kellemetlen egészségügyi kihívást– és mindezt természetes módszerekkel, praktikákkal.

A fejfájás kezelésére, a fájdalom csillapítására számos természetes lehetőség áll rendelkezésünkre, az emberek jelentős része mégis a leggyorsabb, elvileg „biztos módszerhez” folyamodik: a fájdalomcsillapítók szedéséhez. Bár kényelmes és viszonylag gyors megoldás ezek szedése, azonban sajnos többet ártunk vele, mint használunk. Hogy miért? Figyelj, elmondom!

A fájdalomcsillapítók (szándékosan nem nevezem nevén egyiket sem, hiszen mindegyikre igazak a leírtak) gátolják a szervezetben a prosztaglandinok termelődését. Még mielőtt tovább mennénk, tisztázzuk mik is azok a prosztaglandinok? Ezek hormonhatással rendelkező lipidmolekulák, melyeket  nem egy adott szerv termeli, hanem az egész szervezetben szétszórva, a legtöbb szövetben helyben termelődnek, és ami még fontos, hogy az őt termelő sejtre, vagy a közvetlen környezetre gyakorolnak befolyást. Na szóval visszatérve a fájdalomcsillapítókra: ezek elsősorban az agyban hatnak, azonban a prosztaglandinok az egész szervezetben termelődnek! Mit jelent ez? Hát azt, hogy mivel a fájdalomcsillapítók meggátolják a prosztaglandinok termelődését, ez a termelődést gátló hatás nem csak az agyban, hanem az egész szervezetben mindenhol érvényesül, vagyis ott is ahol további fontos szerepet töltenének be! Tehát a fejfájásod valóban elmúlik tőle, azonban „cserébe” negatív hatással van azokra a prosztaglandinokra is, amelyek egyébként testünk normális működéséhez szükségesek lennének (pl. gyomor nyálkahártya, vese működés, stb). Ezen túlmenően szintén jelentős ellenérv a fájdalomcsillapító fogyasztásra, hogy hatóanyagként sok esetben koffein is szerepel az összetevők között, mivel a koffein – kutatások szerint – csökkenti a fájdalmat, így a fájdalomcsillapító hatás ezáltal jelentősen nő. Egy laikus számára ez valószínűleg jó hír, azonban aki tisztában van vele, hogy a koffein milyen hatást vált ki a szervezetből, annak már kevésbé. A migrénes fejfájás (mely nagyon intenzív és akár több napig is eltart) jelentős stressz forrás a szervezet számára. Ilyenkor a mellékvese kortizol (anti-stressz hormon) termelése fokozódik, amire a fájdalomcsillapítóban lévő koffein, no meg a napi 1-2 kávé rádob egy jó nagy lapáttal, azaz egyidejűleg 3 különböző irányból érkező mellékvese túlstimulálás, ezáltal pedig háromszoros kortizol szint emelkedés történik. És mi van akkor, ha mindezek mellett a delikvens még stresszes életet is él? Na az meg a 4. löket az előző 3 mellett, így a mellékvese kifáradás rövid időn belül garantált.

Mindezek mellett a számos mellékhatás szintén a fájdalomcsillapítók szedése ellen szól, nem is beszélve más gyógyszerek egyidejű szedéséről, hiszen ilyenkor kölcsönhatásba lép egyik a másikkal, így hatásuk módosul.

Nos, most már tudjátok, miért nem érdemes fejfájás esetén a gyógyszeres megoldást választani! Na de akkor mi a megoldás? Lássuk a természetes módszereket egyenként. Az előző két hétben végigvettük az összes lehetséges okot, mely előidézhet fejfájást. Nyilván az egyénenként változó hogy kinél mi a kiváltó ok, így most az alapokról építkezve a legegyszerűbb fejfájás csillapító praktikákat is megosztom veletek.

Az egyik leghatékonyabb, egyben legegyszerűbben alkalmazható fejfájás csillapító „eszköz” a tisztított víz fogyasztása, mivel már az enyhe mértékű dehidratáció is fejfájást okozhat. Ha a fejfájás első jeleit érzékeljük, azonnal igyunk egy nagy pohár vizet.

A másik ilyen a hideg-meleg vizes borogatás. A hideg segít összehúzni a vérereket és érzéstelenítő hatású, míg a meleg ellazítja a megfeszülő izmokat, így csökkenti a fájdalmat. A hideg borogatást a homlokunkra vagy a halántékunkra érdemes helyezni, míg a meleg borogatást inkább a tarkóra, a nyak hátsó részére tegyük.

A következő szintén sokszor működő praktika gyógynövények alkalmazása. Érdemes kipróbálni a borsmentát, a levendulát, a bazsalikomot, a rozmaringot, a szegfűszeget és az acsalaput is. Ezeket a gyógynövényeket alkalmazhatjuk tea formájában (egy evőkanál szárított növényt forrázzunk le 2 deci vízzel, fedjük le az edényt, hagyjuk állni tíz percig, majd szűrjük le és az elkészült teát kortyolgassuk el).

A friss macskagyökér szorongás, feszültségoldó hatásának köszönhetően szintén enyhítheti a fejfájást, de szintén jó hatású lehet a martilapu levél is.

Illóolajak: cseppentsük egy tiszta textilzsebkendőre, és többször is mélyen lélegezzük be. Egyszerű masszázs olajat is készíthetünk segítségével. Valamilyen alap vagy vivőolajba keverjünk 2-2 csepp illóolajat, majd ezzel masszírozzuk meg a halántékunkat. A levendula- és citromfűolaj nemcsak illóolajként, aromamécsesbe, hanem fürdővízhez is adható és egy 20 – 30 perces langyos, kellemes fürdő után jelentősen oldja a feszültséget és a fejfájást is.

Most pedig nézzünk néhány ételt, melyek szintén  jól jönnek 1-1 migrén során. Ilyen pl.

– a barna rizs, mely a kiválóan tisztítja, salaktalanítja szervezetünket azáltal, hogy lepucolja a bélfalat és eltávolítja szervezetünkből a káros méreganyagokat.

– a gyömbér, mely blokkolja a gyulladáskeltő anyagokat a szervezetben, segíti emésztésünket és bélrendszerünk munkáját, így remek ellenszer migrén esetén, ha azt hányás, hányinger, émelygés kíséri. Csökkenti a migrénes fájdalmakat, nyugtatja az idegrendszert.

– a spenót zöld levelei riboflavinban gazdagok, amely a B-vitaminnak egy változata és köztudottan migrénmegelőző hatása van.

– halolaj – omega 3 zsírsav tartalmuknak köszönhetően gyulladás gátló hatásúak, főleg, ha ezzel párhuzamosan az omega-6 zsírsav bevitelét csökkentjük.

– héjában sült burgonya – a legjobb kálium forrás (még a banánt is túlszárnyalja)

– torma – ezúttal nem megenni, hanem lereszelni, egy kendőre tenni és borogatásként a homlokra helyezni

És ha már ételek és fejfájás kapcsolatánál járunk, érdemes néhány szót ejteni azon táplálékokról, melyek fogyasztása kifejezetten hozzájárulhat a migrénes tünetekhez, azaz kerülendőek. Mik ezek?

– a tej- és tejtermékek, élen az érlelt sajtokkal – pl. Cheddar, Brie-, kék sajtok, parmezán – olyan aminosavat – tyramine-t tartalmaznak, mely leszűkíti a véredényeket, így migrént vált ki

– készételek – többnyire a vagdalt húsok és a bolognai szószok – a bennük található élelmiszer adalékoknak köszönhetően szintén tartalmaznak tyramine aminosavat, így ugyanazt a hatást tudják kiváltani

– aszpartám tartalmú italok, pl. diétás üdítőitalok

– monoszodium glutamátot tartalmazó termékek. Ez az összetevő – amely gyakran előfordul kínai vagy előrecsomagolt ételekben – az arra érzékenyeknél fejfájást okozhat

– aminok és nitrátok – előbbi májban, heringben gyakori, utóbbi pedig húsárukban, szalámiban

És hogy teljes legyen a kép említsünk meg néhány vitamin- és ásványi anyagot, melyek hiánya esetén érdemes gondoskodni pótlásukról, mert fontos szerepet töltenek be a szervezetben és a fejfájás csökkentésben is:

– Magnézium (banán, avokádó, barna rizs a legmegfelelőbb forrásai)

– E-vitamin (olívabogyó, paprika, spenót, avokádó a legjobb forrásai),

– B12 (tojás, lazac, tonhal, garnélarák),

– A-vitamin (répa, zeller, saláta, sütőtök)

Végül pedig nézzünk néhány praktikát, ötletet, melyet bármikor be lehet vetni:

Akupresszúra: lényege, hogy kezeddel tested bizonyos pontjaira nyomást gyakorolva harmonizálhatod az energiaáramlást, megszüntethetsz különféle panaszokat, többek között a fejfájást. Homloktáji fejfájás esetén az orrgyök fölött, a szemgödör előtt hüvelyk-és mutató ujjal szorítsd össze a szemzug vagy a szemgyök jobb és bal felét, majd lassan, fokozatosan ereszd fel ujjaidat, és újra erősítsd a szorítást.

Akupunktúra: már nem kell feltétlen tűszúrással járnia, hiszen lézerrel vagy elektro-akupunktúrás készülékkel fájdalommentesen is lehet stimulálni a kezelésre szoruló pontokat.

Homeopátiás alkati szerek alkalmazása

Egy jól képzett kiropraktőr vagy manuálterapeuta felkeresése, hogy felmérje, nincs-e kisebb csigolyablokk valahol, aminek oldásával enyhíthető vagy akár meg is szűnhet a fejfájása.

Földsugárzás mérés a hálószobádban, mely során kiderül, hogy az ágyad földsugárzás mentes, semleges zónában van-e.

Nos, mint látjátok a lehetőségek tárháza bőséges, mindenki válassza ki számára a legmegfelelőbbet!

Szeretettel:

Felföldi Melinda

Funkcionális táplálkozási referens

BodyWakes egészségmentor

Életmódváltás mesterfokon
előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


20.000 Ft vásárlás felett ingyenes kiszállítás. Elrejtés