Gyümölcsöt is csak mértékkel!

Gyümölcsöt is csak mértékkel!

Köztudott, hogy mennyire fontos a megfelelő mennyiségű gyümölcs fogyasztása, vitamin és rost tartalmuk hozzájárulnak az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozáshoz.

Azt is tudjuk, hogy különböző mértékben tartalmaznak fruktózt, az az gyümölcs cukrot, aminek a túlzott, vagy nem megfelelő bevitele káros is lehet a szervezetre.
Az aszalványok például koncentráltan tartalmaznak fruktózt, míg az apró bogyós gyümölcsöknek viszonylag alacsony a fruktóz tartalma.

A fruktóz negatív hatásai:

A fruktóz a legédesebb cukorféleség, mely a gyümölcsökben és a mézben található meg természetes formában. Ha valaki túl sok gyümölcsöt eszik, akkor sok fruktózt is juttat a szervezetébe, melynek számos negatív hatása lehet a szervezetre.

A fruktóz kémiailag reaktív anyag, ami gyorsan reakcióba tud lépni a fehérjékkel, ami azt jelenti, hogy „előrehaladott glikációs végterméket”, úgynevezett AGE-t képeznek.
Ennek következtében rontja a normális fehérje funkciókat, ami számos egészségügyi problémákhoz vezethet.

A fruktóz a glükóznál 7x nagyobb eséllyel tud kapcsolódni fehérjékhez, hogy AGE-t képezzen. Ha ez megtörténik, akkor az AGE-k össze tudnak kapcsolódni a kollagénnel is, ami merev izületeket eredményezhet.
Ezért azoknak, akik izületi problémával, vagy rheumatoid arthritissel küzdenek, ajánlatos ügyelniük a fruktóz bevitelre.

Emellett a túlzott fruktóz bevitel elősegíti a bőr öregedését és károsítja a DNS-t. Felgyorsítja az öregedést, merevebbé teszi az érfalakat is, magas vérnyomást és vesebetegséget okozhat.

Ezt az előrehaladott glikációt a szervezetünkben egyébként az emelkedett haemoglobin A1c (GHB) is jelzi a vérünkben, ami cukorbetegségben is gyakori.

Fontos megemlíteni azt is, hogy a túlzott fruktóz bevitel hozzájárul az endotoxémia kialakulásához is, azáltal, hogy megváltoztatja a gyomor-bélrendszer barrier ( „védő”-gát) funkcióit, mikroflóra összetételét.

Mi is az endotoxémia?

Az endotoxémia azt jelenti, hogy a bélbaktérium pusztulása során a baktérium sejtfal lebomlik, az endotoxinok felszabadulnak, és ha a bél félig áteresztővé válik (barrier funkció romlása révén), akkor a bélfalon átjutva, szabadon a vérbe kerülnek. Mivel a fruktóz emeli a vér endotoxin tartalmát, főként metabolikus endotoxémia révén képes cukorbetegséget és metabolikus szindrómát (inzulin rezisztenciával járó elhízás, magas vérnyomás) okozni.
Ezért a bélbetegségekben szenvedőknek szintén ajánlatos kerülni a túlzott fruktóz bevitelt.

Mire ügyeljünk gyümölcsfogyasztáskor?

A most felsorolt információk nem azt jelentik, hogy a gyümölcsök károsak és ne fogyasszuk őket, csupán érdemes tudunk ezeket az összefüggéseket is, hogy biztonsággal és okosan tudjuk őket beépíteni az étrendükbe.

A túlzott fruktóz bevitel azt jelenti, ha valaki tartósan gyümölcs diétán van, vagy 1-1 étkezést csak gyümölccsel vált ki a nap során, főleg ebben a nagy melegben.
Sose együnk egyszerre nagy mennyiséget a gyümölcsökből, például akár egy egész dinnyét egyszerre.

Tévhit, hogy estére már csak a gyümölcs jó, pont, hogy este lefekvés előtt nem szabad már gyümölcsöt enni, illetve ügyeljünk arra is, hogy ne étkezések után, „nasiként” fogyasszuk őket, hanem mindig étkezések elején, lehetőleg délelőtti órákban.

Kinek mennyi fruktóz ajánlott?

Természetesen táplálkozási típustól és a hormontípustól is függ, hogy ki hogyan tolerálja a fruktózt.
A fehérje típusoknak óvatosabban kell bánniuk vele, különösen ha mellé még egy pajzsmirigy hormontípus is párosul.
A szénhidrát típusok általában jobban tolerálják, hiszen sejten belül a fruktóz gyorsítja az anyagcsere folyamatokat, ami náluk kifejezetten előnyös, de pajzsmirigy hormontípus esetén itt is érdemes a mennyiségre figyelni.

Kik ügyeljenek kiemelten a bevitelre?

Ezt mindig az egyéni idegrendszeri, emésztőrendszeri, hormonális és egyedi érzékenységek fogják helyesen meghatározni, illetve azt is, hogy kinek hol van az optimális fogyasztási határ, ami felett a fruktóz már toxikusan (mérgezően) hat a szervezetre.

Mindenesetre, ha valaki:

– áteresztő bél szindrómával
– egyéb bélrendszeri gyulladással
– zsírmájjal
– pajzsmirigy problémával
– inzulinrezisztenciával
– magas húgysav szinttel
– daganatos betegséggel
– kórós elhízással
– izületi problémákkal

küzd, akkor nagyon érdemes odafigyelni a fruktóz bevitel mértékére!

Tóth Bogi

Életmódváltás mesterfokon
előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.