Mi a következménye a drasztikus zsírmegvonásnak?

Mi a következménye a drasztikus zsírmegvonásnak?

Epe pangás, hormonális zavarok, relatív ösztrogén dominancia, elmaradó menstruáció, tesztoszteron csökkenés, emelkedett triglicerid szint és még sorolhatnám.

Számos rémhír kering a köztudatban a zsírok fogyasztásáról, a magas koleszterin szintről és egészségkárosító hatásaikról. Egyre népszerűbbé váltak a „szívbarát” zsírszegény élelmiszerek, melyekből kivonják a zsírt, ezzel téve „egészségesebbé” az élelmiszereket.

Na de tényleg így van ez?

1. Az egyik probléma ezzel az, hogy a zsírszegény ételek elvesztik jellegzetes ízüket, kevésbé finomak, így az élelmiszergyártók cukrot adnak a termékeikhez, hogy élvezhetőbbé tegyék azokat.
A cukor nem zsír, hanem szénhidrát, így ráírják a termékre hogy „alacsony zsírtartalmú”, miközben tele vannak cukorral.

Bizonyos növényi olajokat hagyományos zsírszegény diétában előnyben részesítenek (pl.magolajok), amik rendszeres fogyasztása viszont kapcsolatba hozhatók gyulladásos és szívbetegségekkel.
Gondolok itt az omega 6 és omega 9 zsírsavakra, aminek túlzott bevitele toxikusan hat a szervezetünkre, fokozzák a gyulladást, ráadásul könnyen hozzájutunk.

Hagyományos zsírszegény diétában ajánlják a teljes kiörlésű gabonák fogyasztását is, hogy nyújtsák a felszívódást.
Ezen gabonák nagy százaléka azonban glutént tartalmaz, ami számos emésztőrendszeri és immunrendszeri betegségek kialakulását eredményezi a lakosság jelentős hányadánál.

A hagyományos zsírszegény diétának egyik negatív hatása tehát, hogy növeli az ártalmas tápanyagok (cukor, glutén, magolajok) fogyasztását.

2. A koleszterinről is számos rémhír kering a köztudatban, pedig nélkülözhetetlen a sejtfalakban és bizonyos hormonok előállításában: pl.: progeszteron, tesztoszteron, aldoszteron, DHEA, kortizol.

Normál esetben koleszterint a szervezetünk is állít elő Acetil-CoA-ból, attól függően, hogy a szervezetnek épp mire van szüksége (főként a máj, a mellékvese, a here, a petefészek és a bélhám sejtjei készítik), de ha ezt táplálék útján nem pótoljuk, akkor annak előbb vagy utóbb súlyos következményei lehetnek.

Koleszterinből először pregnenolon-t készít a szervezet, abból progeszteront, aldoszteront, DHEA-t, Tesztoszteront és kortizolt. Ha megvonjuk a zsírt, olyan szintű hormonális egyensúlytalanságot okozunk szervezeten belül, ami nem csak a zsír háztartásunkat fogja megborítani, de az egész hormonrendszerünket is.

3. Nem véletlen az sem, hogy a női fitness versenyzők sok esetben nem menstruálnak.
Ha valaki megvonja a zsírokat, amiből a máj koleszterint tudna előállítani, akkor nem termelődik elég pregnenolon, amiből progeszteron lenne.

Ha nincs elég zsír, akkor nincs peteérés sem, leáll az egész ciklus. A pete ilyenkor ha meg is érne, kevés lenne rá az esély, hogy meg is tapadna.

A progeszteron szint drasztikusan lecsökken, így tud relatív ösztrogén dominanciát okozni magának egy fitness versenyző nő, úgy, hogy közben hibátlan a test összetétele.

Arról nem is beszélve, hogy a kortizol (anti-stressz hormon) előállításhoz is progeszteronra van szükség, amiből a nehéz fizikai terhelés és extrém táplálkozási viszonyok mellett többet fog termelni a szervezet.

Nem mellékes tény az sem, hogy egy fitness versenyző nőnek sokkal hamarabb lesz menopausája, mert az anti-müllerian hormon szintje (petefészek kapacitása) túl alacsony lesz.
Ez azt jelenti, hogy a petefészke még idő előtt kimerül.

4. Ugyan ez igaz a tesztoszteron szintre is.
Ha nincs elég koleszterin, nem termelődik elég tesztoszteron sem. Mind a férfiaknál, mind a nőknél nagyon fontos a megfelelő szintje a szervezetben, hiányában izomtömeg vesztés, testzsír növekedés, csontritkulás, depresszió, nemi vágy csökkenése léphet fel.

5. A hab a tortán, hogy az epe ürítését is a kole-cisztokinin hormon váltja ki. Ezt a hormont a patkóbél választja ki olyankor, amikor zsíros táplálék van a gyomorban. A vérárammal jut el az epehólyagba, serkenti annak összehúzódását, ezáltal elő idézi a besűrűsödött epe kiürítését az epevezetéken keresztül.
Ha nem fogyasztunk kellő mennyiségű zsíros táplálékot, az epe nem fog tudni ürülni, ami epe pangáshoz fog vezetni.

6. A vérzsír koleszterinből és trigliceridből áll.
Az emelkedett triglicerid szint gyakran annak köszönhető, hogy a máj a fölösleges szénhidrátokat zsírrá alakítja, különösen a fruktózt.
Ha valaki nem visz be kellő mennyiségű zsírt a szervezetébe, vagy nem a típusa szerint táplálkozik és több szénhidrátot visz be a kelleténél, akkor a többlet szénhidrátot a máj trigliceriddé fogja alakítani, így annak száma megemelkedhet a vérben.

Az, hogy kinek mennyi és milyen típusú zsiradékot érdemes fogyasztania, az függ a táplálkozási és anyagcsere típustól.
Túlzott bevitelük ugyan olyan káros lehet, mint a drasztikus megvonásuk, így nagyon fontos a megfelelő minőségű és mennyiségű bevitelük.

A magas koleszterint szint nem azért alakul ki a szervezetben mert túl sok zsíros ételt fogyasztunk, hiszen a zsírt a szervezetünk vagy felhasználja, vagy elraktározza trigliceridek formájában.
A magas koleszterin szint csak következménye a zsírháztartás megborulásának, vagy esetlegesen a hormonszint megborulásának.

Tanácsadásaink során nem véletlenül állapítjuk meg mindenkinél egyénre szabva a zsír bevitelt, és nem véletlenül követjük nyomon a testzsír változást sem!

Tóth Boglárka
Biológus
Táplálkozási tanácsadó
BodyWakes egészségmentor

Életmódváltás mesterfokon
előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


20.000 Ft vásárlás felett ingyenes kiszállítás. Elrejtés