Timi sejtszintű vitalitása 45%-ról 80%-ra, szénhidrát toleranciája 30%-ról 60%-ra emelkedett, 3 kg-ot fogyott tisztán zsírból és az egyensúlyi állapothoz is közelebb került

Timi sejtszintű vitalitása 45%-ról 80%-ra, szénhidrát toleranciája 30%-ról 60%-ra emelkedett, 3 kg-ot fogyott tisztán zsírból és az egyensúlyi állapothoz is közelebb került


  • 0
  • 2017-09-12

ÖSZTROGÉN DOMINANCIA…….VAN KIÚT? BIZONY VAN…

Szeretném Nektek bemutatni egyik nagyon kedves vendégem történetét.

Timi először 2017.január 31-én én jött el hozzám táplálkozási tanácsadásra.

Korábban még versenyzett is fitness modellként, szóval volt közös témánk bőven, hiszen anno én is versenyeztem, ismert is engem abból az időből. Elmondása szerint már egy ideje nem használtak neki azok a módszerek, amelyek korábban igen, nem úgy alakult a súlya, ahogyan szerette volna, voltak puffadásos panaszai, és a havi menstruáció is görcsös fájdalommal járt, olykor pecsételő barna vérzés jellemezte, bár ennek nagy jelentőséget nem tulajdonított, hisz mint ahogy sokan mások, ő is úgy volt vele, hogy ez így biztosan normális.

Szóval elsődleges cél részéről a fogyás volt, az izmosodás, és szeretett volna több energiát is. Teljesen jogosan, hiszen amikor elvégeztem nála az anyagcseretípus mérést, bizony a sejt szintű vitalitása 45 %-on volt. Az első érték, amit a tanácsadásokon megnézünk az a sejtszintű vitalitás. Ez nem azt jelenti, hogy mennyire vagy most fáradt vagy nem fáradt, hanem hogy sejtszinten mennyire van jól ellátva a szervezeted energiával, mennyire kapja meg azokat a tápanyagokat, amire valójában szüksége van ahhoz, hogy a funkcióit jól el tudja látni. Ez a 45% sajnos nem a legjobb állapot, de, ami még szomorúbb, hogy az átlagtól még így is jobb. Mert sajnos azt tapasztaljuk, hogy a hozzánk forduló emberek nagy részének ez a vitalitási szint bizony 30 %. A 45% is egy rossz energia ellátottságot takar, ahol a sejtek már nincsenek jól ellátva energiával, tehát működésükben bizony már zavar léphet fel, és ha ezt az állapotot sokáig fenntartjuk, akkor bizony sokkal nagyobb az esély a degeneratív elváltozásokra, esetlegesen daganatos betegségek kialakulására. De miért is fontos ez a sejtszintű vitalitás? Azért, mert gondoljatok bele, hogy a testünkben több mint 100 trillió sejt dolgozik össze azért, hogy életben tartson minket. Minden egyes sejtnek önálló anyagcseréje van, és ugye a sejtjeink bizonyos időközönként pusztulnak és megújulnak. És bizony nagyon nem mindegy, hogy amikor ez a sejtmegújulás történik, akkor milyen sejtjeink kezdenek el megújulni, azok, amelyek épp, hogy vegetálnak és küzdenek túlélésért, vagy azok, melyek jól működnek. Mert ha több olyan sejtünk van, amelyek alultápláltsággal küzdenek, akkor bizony ezek kezdenek el szaporodni, és sejt szinten ez a folyamat hosszú távon bizony sejtjeink folyamatos pusztulásához vezet. Na de térjünk vissza Timihez.

Folytatva az anyagcseretípust mérést megállapítottam, hogy Timi egy gyorségetésű fehérje típus, petefészek elsődleges, és agyalapi másodlagos hormontípussal. A hasnyálmirigy kapacitása pedig 30%-on volt. Ez a szénhidrát toleranciát jelenti, hogy mennyire tudja a szervezet a szénhidrátokat jól feldolgozni, mennyire tudja jól átalakítani energiává. Ha alacsony a hasnyálmirigy kapacitás, akkor igen nagy eséllyel fordulhat elő akár IR (inzulinrezisztencia) és akár cukorbetegség is.

Nézzük meg kicsit, mi is a feladata a hasnyálmirigynek. Ugye a hasnyálmirigyünk termeli az egyik legfontosabb hormonunkat, az inzulint. A vérben keringő lebontott szénhidrátokat, amelyek szőlőcukorformájában keringenek, ahhoz, hogy bejussanak a sejtekhez és energiává alakuljanak, inzulinhormonra van szükség. Azonban, ha túl sok lebontott szénhidrát kering a vérben – pl. a helytelen táplálkozás miatt – a hasnyálmirigy egyre több inzulint kezd el termelni, hogy az vegye föl a sok vérben keringő cukrot, hogy bejuthasson a sejtekbe és energiává alakuljon. Igen ám, de a sok inzulin hatására a sejteken lévő inzulin receptorok visszahúzódnak, hogy ne vegyenek fel annyi inzulint, (ami ugye a túl sok vérben keringő cukor hatására folyamatosan termelődik, leterhelve ezzel a hasnyálmirigyet), és úgymond rezisztenssé válnak, tehát besokallanak, köszönik szépen elfáradtak. Ez pedig elindít egy újabb lavinát.

Az emelkedett inzulinszint meggátolja a tüszőrepedést, azért, mert ha túl sok inzulin van, akkor több tesztoszteron hormon szintetizálódik, és tulajdonképpen emiatt nincs tüszőrepedés, ha nincs tüszőrepedés, akkor nem termelődik sárgatest hormon, ha nincs sárgatest hormon, akkor nem tud előállítódni a progeszteron. És akkor itt el is érkeztünk az ösztrogén dominanciához.

Ugyanis a női egészség szempontjából két nagyon fontos hormonnak az egyensúlya kiemelt jelentőséggel bír, ez pedig az ösztrogén illetve a progeszteron, és különösen ezeknek egymáshoz viszonyított aránya, és a lényeg ebben van. Ugyanis lehet, hogy az ösztrogénszint rendben van a vérben, de ha hozzá képest a progeszteron alacsony, akkor már egy ún. relatív ösztrogén dominanciáról beszélünk. Ami mostanság tapasztalataink szerint 10 nőből kb. 8-at érint úgy, hogy nem is tud róla. A hozzánk forduló hölgyek szinte 80%-nak fennáll, és addig míg el nem küldtük laborba, hogy ezt nézessük meg, addig erről fogalma sem volt. Így volt ez Timinél is. Akinek mivel petefészek az elsődleges hormontípusa, neki a petefészek működése eleve erőteljesebb, az ebbe a típusba tartozó hölgyek esetében még nagyobb az esélye az ösztrogéndominanciának, hiszen náluk a petefészek által termelt hormonok, eleve aktívabban működnek, különösen akkor, ha még olyan élelmiszereket is eszik valaki, amivel ezt pont tovább erősíti. És mivel Timi ráadásul egy égetőrendszeri dominanciával rendelkező fehérje típus, nála az IR és cukorbetegség is hamarabb tud kialakulni, az ebbe a táplálkozási típusba tartozó emberek eleve jobban hajlamosíthatóak ezen betegségekre. Ennek mély részleteibe már most nem mennék bele, mert akkor sosem lesz vége, röviden annyit erről, hogy náluk a sejten belüli anyagcsere, tehát a lebontott tápanyagok energiává történő átalakítása eleve gyorsabban zajlik, hamarabb vált ki a szervezetük gyors inzulinválaszt. és a korábban már leírt inzulinfolyama kerül előtérbe.

A lényeg, hogy mi a táplálkozás beállításánál azt az elsődleges célt tűzzük ki, hogy minél előbb állítsuk vissza a szervezetben a természetes egyensúlyt, állítsuk helyre a hormonális egyensúlytalanságot, és csak ezek helyreállítása után van esély arra, hogy beálljon a szervezetben az ideális testsúly is. Tesszük mindezeket úgy, hogy az egészséget tesszük első helyre.

Amikor végezzük a méréseket több faktort vizsgálva megállapítjuk, hogy ki milyen dominanciával rendelkező szénhidrát vagy fehérje típus, az is fontos információ számunkra, hogy az idegrendszeri (szimpatikus és paraszimpatikus) és égetőrendszeri (gyorségetésű és lassú égetésű) oldalak egymáshoz képest mennyire vannak eltolódva, mennyire vannak kibillenve az egyensúlyukból. Az az ideális, ha minél közelebb vagyunk az egyensúlyhoz. Timinél az idegrendszeri faktort vizsgálva azt állapítottam meg, hogy a szimpatikus oldal 25%, míg a paraszimpatikus oldal 75%-ban an eltolódva egymáshoz képest, az égetőrendszert, vagy pontosabban a sejtanyagcserét nézve pedig a gyorségetésű oldal 80%, míg a lassú égetésű 20%. Szóval ezen a téren is egyensúlytalanságok mutatkoztak.

A tanácsadás során Timinek felállítva az egyénre szabott anyagcseretípus profilt elmagyaráztam az ok okozati összefüggéseket, hogy ő is megértse mi miért hogyan működik a szervezetében, és összeraktam a saját teljesen 100%-ig egyénre szabott élelmiszerlistáját, alkalmazva azt a funkcionális táplálkozási protokollt, amellyel megtámogatjuk, hogy a fennálló ösztrogén dominanciát megszüntessük. Ugyanis a Timi által elmondott tünetek, illetve a mért eredmények alapján javasoltam neki, hogy minél előbb menjen el laborba, és nézessen ösztrogén progeszteron szintet, melyet a ciklus 21. napján célszerű nézni, illetve hivatalosan ciklus mínusz 7. nap, valamint nézessünk egy cukoranyagcserét is, mely éhgyomri cukrot, és terheléses cukorszint méréseket takar. Timi megfogadta a javaslatot, és el is ment laborba. Hál’ Istennek a cukoranyagcsere rendben volt, de bizony az ösztrogén dominancia gyanúja beigazolódott.

Étrendjéből kiiktattuk azokat az élelmiszereket, melyek hormonálisan ingerlik a petefészket, ilyenek a tejtermékek, vörös húsok, belsőségek, csípős, nehéz, fűszeres ételek. Ez az alap.

Majd a az ösztrogéndominancia protokoll szerint, meg egyébként is kijött, hogy érzékeny a gluténra, kértem, hogy amennyire tudja, iktassa ki a glutént, részesítse előnyben a keresztesvirágú zöldségeket. És kezdje el alkalmazni a természetes progeszteron krémet, és szedje az Indol3 Carbinol nevezetű étrend kiegészítőt. Tudtam, hogy ez a folyamat hosszú lesz, és sok türelemre intettem.

Persze tudom, hogy ezt nagyon könnyű kívülről mondani, de mikor már régóta eredményt akarsz, akkor nem annyira vagy türelmes. De, amikor a hormonok egyensúlya megborul, annak helyre állítása bizony hosszú folyamat, különösen, ha az egészségesen szeretnénk csinálni, már pedig másképp nem is éri meg.

Timi elkezdte a programot, többször beszéltünk, sok levélváltás, könnyebb nehezebb időszakot váltották egymást, volt, hogy érezte, hogy igen, sokkal jobb minden, a ruháin is érzi, több az energiája, és volt, hogy kissé el volt keseredve, hogy nem olyan sebességgel változik, ahogyan szeretné, volt, hogy dühösebb volt, igyekeztem mindig nyugtatni, és sok-sok türelemre inteni. Hisz kolléganőnktől, Smeller Kittytől tudom, tudjuk, hogy bizony mennyi de mennyi türelemre és kitartásra van szükség, hogy leküzdjük az ösztrogén dominanciát. Őt is ilyen szakaszok jellemezték egyébként, és ez teljesen normális.

Majd eljött a kontroll ideje, 2017.június 12-é jött el hozzám Timi kontrollra, épp egy kicsit elégedetlenebb szakaszában, amit meg is értettem, de mondtam neki, hogy higgye el jó úton van, csak kitartás, önfegyelem. Meg mondom őszintén én is kissé izgatottan és kíváncsian vártam, hogy milyen változások történtek nála, és történtek-e egyáltalán.

És bizony történtek ám, ne is akármilyenek.

A sejt szintű vitalitása 45-ről 80 %-ra emelkedett, ami már egy igen jó sejt működést takar, mi mindig azt mondjuk Zsolttal, hogy 80%-tól kezdődik csak igazán az élet, hiszen ilyenkor tényleg van energiája az embernek bőven. A szénhidrát tolerancia 30-ról 60%-ra emelkedett. Ez óriási javulás, 60-tól mér megfelelőnek tekintjük. 3 kg-ot fogyott tisztán zsírból tehát a testzsír %-a csökkent, és 1,24 kg izmot szedett fel úgy, hogy az edzés még nem volt fókuszban, (mivel gerincsérvvel műtötték, szinte csak gyógytorna van) tehát az izom %-a emelkedett. A zsigeri zsírja neki a normális értéken belül volt eredetileg is, és maradt is ott. És ami külön meglepett, hogy a gyorségetésű és lassú égetésű oldal közel egyensúlyba került, ugyanis a gyorségetésű oldal 60% lett, míg a lassú 40%, ugye 80-20 volt elsőnek. Az idegrendszeri eltolódás is pozitívan változott 70-30 lett, és 75-25 volt. Persze, van még mit tenni, de gyerekek ezek óriási eredmények!  Az, hogy egy ösztrogén dominancia esetén így változott a testösszetétel, a vitalitás és a hasnyálmirigy állapota, ez zseniális. Valakinek ennyi idő után (pedig itt is már fél évről beszélünk) meg sem mozdulnak a testösszetétel adatok.

Szóval neki is elmondtam személyesen is, meg aztán levélben is megírtam, hogy nagyon-nagyon büszke vagyok rá. Hiszen mindez neki köszönhető, mert betartotta az ajánlást, és komolyan vette.

Pedig mikor elkezdte használni a progeszteron krémet, jelezte, hogy kiütések lette k rajta, ami meglepett, mert ilyet még ne tapasztaltunk korábban másnál, mondtam neki utána nézünk, de nagyon mit tenni nem tudtunk, és mégis becsületesen kente tovább, majd persze márkát váltottunk, és most már minden rendben.

Ügyes vagy Timi, és tudom, hogy elérjük a főcélt! Szuper vagy!

Szóval igen, van kiút az ösztrogén dominanciából, csak akarni kell, tenni érte, kitartani, csinálni, nem feladni, és a belefektetett energia meghozza az eredményt, ez biztos.

Tudjátok, a sikernek nem titka van, hanem ára, amit jó előre kell megfizetni.

Enci