A táplálkozás beállításának alapjai

A táplálkozás beállításának alapjai

Kezdjük az alapoknál…

Te tudod neked mi a jó?

A táplálkozás beállításának alapvető szempontja, hogy NEM VAGYUNK EGYFORMÁK. Ez a kulcsmondat. Ez az alfája és omegája az egésznek. Különbözünk idegrendszeri, emésztőrendszeri, hormonális és egyéni érzékenységek terén is.

Aki részt vesz nálunk egy táplálkozási tanácsadáson, kikérdezzük őt életmódbeli, táplálkozási szokásairól, ha van hozott laboreredmény azt kielemezzük, majd elvégezzük a műszeres méréseket, és az a cél, hogy részben kérdésekkel, részben mérésekkel minél több információt begyűjtsünk a vendégről.

Majd a bejövő információk, a cél és problémakör függvényében igyekszünk lemodellezni az ok-okozati összefüggéseket, hogy mélyebben is megértse a vendég, hogyan is működik a szervezete.

Majd 5 egyszerű lépésben beállítjuk 100%-ban személyre szabottan az egyedi anyagcsereprofilt. (erről az 5 lépésről majd később.

Nézzük először a szempontokat, amik szerint különbözünk.

Az első ilyen faktor a vegetatív idegrendszer. Ez az idegrendszernek azon része a szervezetben, illetve olyan funkciókat lát el, amelyeket nem tudatosan irányítunk (pl.bélfunkciók, izzadás. légzés stb.), és behálózza az egész szervezetet. Tehát olyan funkciók, amik akkor is működnek, ha nem adunk erre ki külön parancsot, maguktól, önállóan végzik a feladatukat.

Kétféle bekötése van.

Az egyik az ún. szimpatikus, aktív oldal, amely a gyorsító, lebontó funkciók felelőse, a másik oldal az ún paraszimpatikus, passzív oldal, amely az építő, raktározó, nyugalmi funkciókért felel.

Sok minden hat a vegetatív idegrendszerre, de az egyik legerősebb tényező a táplálkozás. Genetikailag valakinek az egyik, valakinek a másik oldal az erősebb (persze van, aki alapból egyensúlyban van, ritka mint a fehér holló). A cél az, hogy minél jobban az egyensúly felé törekedjünk, ezért nagyon nem mindegy, hogy az étkezéseinkkel az egyensúly felé, vagy az egyensúlytalanság felé kormányozzuk a testünket.

A másik ilyen faktor, amit vizsgálunk, az égetőrendszer, vagy még pontosabban sejtanyagcsere.

Ott kezdődik ez a történet, hogy amikor elfogyasztunk egy ételt, az bekerül a tápcsatornába. Megkezdődik az emésztés a szájüregben, majd a gyomorban folytatódik, és a vékonybélben végződik. (Persze tömören röviden, az ezalatt lezajló biokémiai folyamatokról most nem szándékozom írni.)

A vékonybélben felszívódnak a tápanyagok, és bekerülnek a véráramba. A véráramon keresztül pedig a lebontott tápanyagok eljutnak a sejtekhez.

És mivel minden sejtmaggal rendelkező sejtnek önálló anyagcseréje van, ezért a lebontott tápanyagok bejutnak a sejtekbe, ott elégnek, és átalakulnak energiává. Ez sejten belül a mitokondriumokban zajlik, ez az égetés kazánháza. És nagyon nem mindegy, hogy ez a sejtanyagcsere milyen hatékonysággal zajlik. Ugyanis ha nem megfelelő az égetés hatásfoka, akkor oxigén jelenléte nélkül, úgymond anaerob módon keresztül történik az égetés, azaz erjedés indul meg. Ez pedig pusztítja a mitokondriumokat és csökken a sejtvitalitás. A csökkenő sejtvitalitás pedig rontja az egészséget és az életminőséget, így nem tudja rendesen ellátni a feladatát.

Itt annyit jegyeznék meg, hogy ugye minden sejtünk pusztul illetve újratermelődik. És ha alacsony vitalitású, rossz energia ellátottságú sejtjeink vannak, akkor ezek fognak újratermelődni, ergo sokkal nagyobb a kockázata a degeneratív, dagantos elváltozásoknak.

(Egyébként az 1960-as években Otto Wartburg lefektette, hogy a daganatos betegségek alapvetően egy anyagcserebetegés, ami a mitokondriális diszfunkcióval függ össze, és amúgy ezért Nobel díjat kapott, csak mondom.)

És akkor visszakanyarodva a sejten belüli égetéshez, az az érdekesség, hogy sejtszinten különböző sebességgel égetjük el és alakítjuk át energiává a lebontott tápanyagokat

Valakinek ez a folyamat alapból gyors, ők az ún, gyorségetésűek (glykotípus), valakinek ez a folyamat pedig lassan zajlik, ők a lassú égetésűek (béta típus). Ezt a folyamatot a szénhidrátok gyorsítják, a fehérjék és a zsírok lassítják.

És akkor eddig még csak a táplálkozási típusok oldaláról közelítettem meg a dolgot, nem beszéltem még a hormonális beállítottságról, egyéni érzékenységekről.

Szóval ha valaki eljön hozzánk egy tanácsadásra, ennyire összetetten és holisztikus szemléletben vizsgáljuk, és tényleg ez még csak egy csepp volt a tengerben.

Életmódváltás mesterfokon
előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.