A fruktóz egészségre gyakorolt hatása

Olvasási idő: 3 perc

Lassan itt a nyár, a finomabbnál finomabb, friss gyümölcsök szezonja. Ennek kifejezetten örülünk, hiszen ahogy azt nap mint nap halljuk és olvassuk: a friss gyümölcsök fogyasztása a kiegyensúlyozott táplálkozás része, hiszen rengeteg vitamint, ásványi anyagot, és sok rostot is tartalmaznak, ezért együnk bőven belőlük az egészségünk megóvása érdekében!

Ez így első körben jól hangzik, de azért egy picit járjuk körbe ezt a témát, mert bár a józan mértékű gyümölcsevés normál körülmények között nem hordoz egészségügyi kockázatot, még ilyen esetben is tapasztalhatóak kellemetlen tünetek az elfogyasztásukat követően, pláne, ha ehhez még társul további – hozzáadott cukrot tartalmazó feldolgozott élelmiszerekből és italokból származó – fruktóz fogyasztás. Na ez így együttesen már különféle egészségügyi problémákkal hozható összefüggésbe.

Nade mielőtt belevágunk a téma közepébe, kezdjük azzal, hogy mi is az a fruktóz?

A fruktóz – alias gyümölcscukor – egyfajta közönséges cukor, a legédesebb cukorféleség, ami természetes formájában a gyümölcsökben és a mézben található meg, de fő táplálkozási forrása a feldolgozott élelmiszerek hozzáadott cukortartalma.

Hogyan kerül be a szervezetbe?
  •  tiszta fruktóz formájában
  •   szukróz (répa-, nádcukor) formájában -> a vékonybélben történő felszívódás előtt le kell bomlania összetevőire: glükózra (szőlőcukor) + fruktózra, méghozzá a szukráz enzim lebontó munkájának köszönhetően. Ezen enzim aktivitása csökken: cöliákia, gyulladásos bélbetegség esetén, és növekszik: diabéteszben, magas vérnyomás és kövérség esetén.
  •   az inulin típusú fruktánok (csicsókában, articsókában) nem emészthető szénhidrátok, a vastagbélben élő bélbaktériumok fermentálják őket -> prebiotikumként szolgálnak
FONTOS: Az emberi bél naponta kb. 25g fruktózt képes felszívni, mely lassabban növeli meg a vércukorszintet, sőt inzulintól függetlenül használja fel a szervezet

Első körben a máj glikogén raktárait tölti fel, ami szükség esetén energiaként szolgál. Végterméke tejsav és húgysav lesz.

 

Ha a glikogén raktárak beteltek, és még mindig van felesleges fruktóz, akkor zsírrá alakul (triglicerideket állít elő belőle a szervezet).

Joggal merülhet fel bennetek a kérdés, hogy hol van az a határ, amikor már felesleges, azaz sok az elfogyasztott fruktóz?

A helyes válasz: attól függ. Alap járaton azt szoktam mondani, hogy napi 25 g (100 kcal) fruktóz elfogyasztása teljesen rendben van. Na de ez nem egy olyan mennyiség, ami mindenkire „ráhúzható”, hiszen nagyon nem mindegy az illető neme, kora, egészségügyi állapota, betegségei stb., mert ugye NEM VAGYUNK EGYFORMÁK! Teljes mértékben egyénfüggő, hogy milyen dózisnál indul el a hízás és a vérzsír érték romlása, ami azt jelenti, hogy sok esetben még a kismértékű (25 g/nap) fruktóz fogyasztás is negatív hatással lehet, ami már néhány nap alatt jelentkezhet.

Milyen negatív hatásai lehetnek?

  • megnövekedett hasüregi (viszcerális) zsír, ami a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegség rizikó faktora
  •  rossz vérzsír összetétel, ami emelkedett triglicerid szintet eredményez, és a szívbetegség egyik rizikófaktora
  • csökkent inzulin érzékenység, ami inzulinrezisztenciához, az pedig 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához vezethet
  • zsírmáj kialakulása (amikor a máj sejtjeiben túl sok zsír halmozódik fel)
  • lyukas bél kialakulása, ami autoimmun megbetegedések kialakulásához vezet
  • a fruktóz összekapcsolódik a kollagénnel, ami merev ízületeket, merev érfalat, magas vérnyomást, vesekárosodást, gyors bőröregedést okoz
  • kelátképző hatással bír, ugyanis megköti a cinket, a rezet, a krómot, ami hiánybetegségekhez, immunrendszeri rendellenességekhez és inzulinrezisztenciához vezethet
  • kezelése során húgysav keletkezik, ami a köszvény kialakulásának előkapuja

Kik azok, akiknek feltétlenül érdemes odafigyelnie a bevitt fruktóz mennyiségére?

Bárki, aki

  • lyukas bél (áteresztő bél) szindrómával küzd
  • zsírmája van
  • magas húgysav szinttel küzd
  • daganatos betegsége van
  • kóros elhízással küzd

A fruktóz témájának ezzel még közel sincs vége, hiszen feltétlenül kell még szólni két nagyon fontos egyensúlytalanságról ezen témában, ami nem más, mint a fruktóz intolerancia és a fruktóz malabszorpció (felszívódási zavar). Ezekről a következő részben olvashattok. Hamarosan jövök! 😊

Felhasznált irodalom:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24550031

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24944282

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19381015

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25825943

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19381015

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19208729

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21849529

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25904601

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22933433

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4462685/

 

A BodyWakes táplálkozási szekció szakmai vezetője, gasztronómiai- és életmód tanácsadó, okleveles funkcionális táplálkozási tanácsadó, Germán Gyógytudomány konzulens, ThetaHealing konzulens, a BodyWakes Életmód Akadémia alapító tagja, BodyWakes Nagykövet