A koffein nem ismert káros hatásai! Mit okoz, miért jobb nélküle?

A koffein nem ismert káros hatásai! Mit okoz, miért jobb nélküle?

Sokan kérdezitek tőlünk, hogy miért iszunk koffeinmentes kávét, miért egészségesebb?

Nos, leginkább saját és számos ügyfél tapasztalataiból, de a tudományos háttér mindent visz.
Ha fáradt és enervált vagy, nem ez lesz a megoldás.

Olvassátok figyelmesen!

A koffein: Metilxantin származék, fehér, keserű ízű, kristályos vegyület, a kávé, a tea és a kóladió alkaloidja.
Egy stimuláns hatású pszichoaktív anyag, mely gyorsítja a központi idegrendszer működését, növeli az éberséget és rokon hatású anyaga a nikotinnek.

Számos tudományos hatása ismert:

  • Központi idegrendszert izgató hatása van, mely elsősorban az agykéregre és a nyúltagyra hat.
  • Emeli a légzőközpont CO2 érzékenységét és a légzési percvolument. (egy perc alatt kicserélődő levegőmennyiség, nyugodt légzés során)
  • A szíven közvetlen hatással növeli a szívfrekvenciát, ez által a pulzustartományt.
  • Elernyeszti a simaizmokat
  • A vegetatív központok izgatása révén emeli a testhőmérsékletet, fokozza a gyomorban a sav és pepszinszekréciót (pepszin elválasztást,- termelést), ezáltal gyomorégést eredményezhet
  • Refluxos tüneteket felerősít ( a nyelőcső záróizom reakciója által refluxot vált ki: koffein, csokoládé, zsíros étel stb..)
  • Migrént kiváltó élelmiszerek egyike ( a cukor, mesterséges édesítők, tartósító szerek, adalékanyagok, alkohol, mellett)
  • Akinek nagyon megemeli a vérnyomását, az valószínűleg érzékeny rá, mivel a koffeint lebontó máj enzime vagy hiányzik, vagy nem működik hatékonyan.
  • Koffein mérgezéssel és túladagolással is vigyázni kell.
  • A sok kávé a kevéssel szemben 31%-al növeli az alacsony születési súly kockázatát, 46%-al a terhesség elvesztését
  • A terhesség alatti sok kávé fogyasztás 57%-al növeli meg a leukémia kockázatát.
  • A mellékveséből adrenalint vesz el, hatására a veseerek tágulása miatt a vesében fokozza a vizeletkiválasztást. Enyhe diuretikus hatású (vízhajtó)
  • Elernyeszti a bronchiális (hörgő) izomzatot a foszfodiészteráz enzim gátlásával, valamit gátolja az adenozin receptorokat az agyban. (ezt bővebben is kifejtem)
  • Gyenge élénkítő pszichostimuláns, enyhíti a fáradság tüneteit, fokozza a szellemi tevékenységet és az izmok teljesítő képességét.
  • A koffein serkentő hatása kellemesebb közérzetet is okozhat, de pszichés labilitás, vagy depresszió esetén szokványos adagjai is növelhetik a probléma súlyosságát, izgatottságot, ingerlékenységet okozva.

Tartós fogyasztás esetén enyhe tolerancia (vagy függőség) alakul ki, ami néhány hetes “elvonókúrával” azonban visszafordítható.
300 mg fölötti fogyasztás esetén kézremegést, erős szívdobogást idéz elő. Ritmuszavart, szorongást, pánikrohamot provokálhat, migrént is okozhat.

Most, hogy így összeszedtem pár dolgot, engedjétek meg, hogy 5 dolgot had fejtsek ki bővebben, hogy jobban átlássátok:

A koffein egyrészt csak stimuláns, mely az adenozin receptorok gátlása révén fejti ki hatását, tehát kikapcsolja az agyban a fáradtság érzetért felelős receptort! Kvázi fáradt vagy, csak nem érzed… Olyan ez, mint amikor üresbe pörgeted a motort. A problémát, hogy a szervezeted fáradt, nem fogja megoldani, csak “elfeledteti”.

A másik, hogy a koffein stimulálja a mellékvesét, ami ez által több kortizolt termel. A kortizol az, ami segíti “felébreszteni” a szervezetet reggelente természetes módon. Ha azonban a mellékvesét túlstimuláljuk a koffeinnel, az még jobban megdobja a kortizol szintünket, viszont kifárasztjuk vele a mellékvesét és egy idő után már nem lesz elég az a kortizol mennyiség, amihez hozzá szoktattuk a szervezetet! Így hiába isszuk a koffeint, a kifáradt mellékvese nem fog elég kortizolt termelni, így csökken az élénkítő hatása is! Na és mit csinál ilyenkor az ember? Még több koffeint kezd el inni, hátha a több majd hatni fog… hát nem fog.

A koffein egy ideig biztosítja a “pörgést”, ennek viszont hosszútávon ára van. Akinek hozzászokott a szervezete, az nélküle már fáradtnak fogja érezni magát. Ugyan van vérnyomás emelő hatása, de a rendszeresen kávézók szervezete hozzászokik ehhez a hatáshoz, és a kávéban található számos más anyag, valamint a szervezet vérnyomás-szabályzó rendszere a sok és rendszeres kávé hatására éppenséggel csökkenti a vérnyomást. Hozzá teszem, aki azért issza, mert “alacsony a vérnyomása” jó ha tudja, hogy 5-15 Hgmm-el növeli a vérnyomást, koffein-naví személyeknél!! De ilyen kevés van, az emberek 80%-a kávézik..

A koffein stimulálja az agyalapi mirigyet, a mellékvesét és a pajzsmirigyet. Ez azt jelenti, hogy ezeknek a mirigyeknek a hormontermelésébe beleszól, éppen ezért okoz sokaknál hormonálisan hízást is! A koffein gátolja a DAO enzimet, ami a hisztamin lebontásért felel a szervezetben. Akik tehát allergiások, vagy hisztamin érzékenyek, azok a koffein fogyasztással felerősítik a tüneteiket.
Számos táplálkozási protokollban a koffein tiltó listás, egyszerűen túl sok negatív hatása van a szervezetre nézve. Ha fáradt vagy, válts életmódot, a szervezeted nem véletlenül jelez!! A koffein nem lesz erre megoldás!

Utolsó sorban szeretném megemlíteni, hogy a koffein ezeken túl közömbösíti a pajzsmirigy gyógyszerek hatását, ezért pajzsmirigy betegeknek, illetve a pajzsmirigy hormon típusba tartozóknak szigorúan kerülendő a fogyasztása, és mivel egyik hormontermelő mirigyre sincs jó hatással, senkinek sem ajánljuk fogyasztását.

Koffein tartalmú italok: Kávé, fekete tea, zöld tea, energia italok, kóla

Koffein mentes teák: fehér tea, vörös tea, gyümölcs és gyógy teák – ezeket szoktuk ajánlani, illetve a cikória kávé egy jó alternatíva lehet azok számára, akik nehezen nélkülözik a kávézás élményét!

A cikk nem kávé lejárató kampány része, a kávénak számos pozitív egészségügyi hatása van!

  • Gátolja a tumornövekedést, 24%-al csökkenti a rák és a parkinzon kór kockázatást.
  • Csökkenti az asztmás rohamok számát, növeli a fizikai munka hatékonyságát, és a fájdalomcsillapítók hatását.
  • Számos rákellenes hatású vegyületet tartalmaz: Cafestol, polifenolok, kávésav, klorogénsav stb..

A javaslatom tehát: válts életmódot, igyál természetes úton kivont koffein mentes kávét, cikória kávét és koffein mentes teákat!

Szeretettel:

Tóth Boglárka
Biológus
Táplálkozási tanácsadó
Bodywakes egészségmentor

Életmódváltás mesterfokon
online előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.