Az ösztrogén rossz lebomlása és annak következményei

Az ösztrogén rossz lebomlása és annak következményei

Sokat hallottatok már Tőlünk az ösztrogén dominanciáról és annak negatív hatásairól, nem véletlenül. Röviden had írjak róla pár hasznos információt emlékeztetőül.

Az ösztrogén dominancia jóval gyakoribb jelenség, mint gondolnánk, 10 nőből 8-nál tapasztalunk ösztrogén túlsúly,- illetve a progeszteron hiány tüneteket. Az ösztrogén-progeszteron arány meghatározó fontosságú a női nemi működésben és a női nemi ciklusban. Ösztrogén dominanciáról akkor beszélünk, ha az ösztrogén túlsúlyba kerül a progeszteronhoz képest. Ez nem csak az ösztrogén emelkedett szintje miatt állhat fent, legtöbb esetben a progeszteron csökkent szintje miatt alakul ki. Tartósan alacsony progeszteronszint vagy progeszteronhiány esetén még a normál ösztrogénszint is relatív túlsúlyt jelent. Röviden, hogy mivel is jár ez:

Nőknél: vérzészavar, görcsös menstruáció, rendszertelen ciklus, mellfeszülés, mellcsomók, pre-menstruációs szindróma, endometriózis, mióma, petefészek ciszták, PCOS, meddőség, méhnyálkahártya túlburjánzás, pajzsmirigy problémák, alvászavar, kimerültség, migrén, súlygyarapodás, pattanások, szőrösödés, hajhullás.

Férfiaknál: libidó csökkenés, erekciós zavarok, prosztata problémák, fejtetői kopaszodás, hasi hízás

Mi okozhat ösztrogén dominanciát?

  • Elégtelen progszterontermelés (sárgatest elégtelen működése, tüszőrepedés hiány)
  • Vegyszerek (xenoösztrogének)
  • Szintetikus hormontartalmú gyógyszerek (fogamzásgátlók)
  • Ösztrogén tartalmú ételek/italok (csapvíz, szója, tej, lenmag, állati eredetű termékek stb.)
  • Tartós stressz (progeszteronból készíti a mellékvese az „anti-stressz” hormont, a kortizolt)

És hogy hogyan kapcsolódik az ösztrogén dominancia a rossz ösztrogén lebontási úthoz?

A hormonok lebontása kétféleképpen történhet: vagy felhasználódnak, vagy átalakulnak.

Az ösztrogén egy női nemi hormon, melynek le kell(ene) bomlania és távoznia kell(ene) a szervezetből, miután elvégezte feladatát. Ám ahhoz, hogy az ösztrogén elhagyhassa a szervezetet, előbb egy ún. hidroxilációs folyamaton megy keresztül, amelyért egy P-450 enzim felel. Ezeket a hidroxilált ösztrogéneket (melléktermékeket) aztán vér útján és vizelettel már ki tudjuk üríteni.

Amikor ez az ösztrogén lebontás történik, kétféle mellékterméket kaphatunk, és ez itt a lényeg!

  • Kaphatunk 2-hidroxi-ösztrogént (az az „jó ösztrogén” mellékterméket), illetve
  • kaphatunk 16-hidroxi-ösztrogént (az az „rossz ösztrogén” mellékterméket).

Attól függően, hogy melyik út megy végbe, jelentős mértékben befolyásolja a hormonfüggő daganatok kialakulásának kockázatát! A „jó ösztrogén” melléktermék ugyanis ösztrogén ellenes hatású, így az ösztrogén függő daganatok rizikóját erősen csökkenti.

A „rossz ösztrogén” melléktermék ezzel ellentétben nagy affinitással (erősen) tud receptorokhoz kötődni, melynek következtében nem csak hogy fennmarad az ösztrogén hatás, de fokozza is annak erősségét! Így egy erős ösztrogén hatást kapunk, ami egy ösztrogén túlsúly esetében tovább súlyosbítja az állapotot!! Ha viszont még nincs kialakult ösztrogén túlsúly a szervezetünkben, de továbbra is rosszul bontja szerveztünk az ösztrogént, akkor hosszútávon ez is ösztrogén dominanciához vezet.

És hogy mik azok a tényezők melyek befolyásolják az ösztrogén lebontását a szervezetünkben?

Elsősorban életmódbeli és táplálkozásbeli szokásaink!

  • Kerüljük a xeno-ösztrogéneket: tej, szója, vegyszerekkel kezelt zöldségek-gyümölcsök, hormonokkal kezelt állatok húsa, kemikáliák, vegyszerek stb..
  • gondoskodjunk egészséges progeszteron szintünkről TERMÉSZETES MÓDON, hogy ne alakulhasson ki ösztrogén dominancia
  • Mozogjunk rendszeresen, túlsúly esetén törekedjünk annak leadására
  • Táplálkozzunk számunkra megfelelően, hogy sejtjeink optimálisan el tudják látni a feladataikat, hogy hormonrendszerünk egyensúlyát fenntartsuk.
  • Kerüljük az alkohol,-cukor és egyén finomított szénhidrátok fogyasztását
  • Fogyasszunk sok keresztesvirágú zöldséget, melyek indol-3-karbinolban gazdagok. pl.: brokkoli, karfiol, káposzta, kelbimbó, retek stb.
  • Indol-3-karbinol: egy növényi természetes hatóanyag, mely jótékonyan befolyásolja az ösztrogén metabolizmust (anyagcserét): csökkenti a „rossz ösztrogéneket”, és növeli a „jó ösztrogének” kialakulását.

Az indol-3-karbinol segít lebontani (inaktiválni) a szervezetnek az ösztradiolt, pótlása ajánlott női daganatos megbetegedésekben és ösztrogén dominanciában szenvedőknek.

Látjátok, hogy az életmódunk és táplálkozásunk mennyire meghatározó szerepet játszik szervezetünk működésében! Nem győzzük elégszer hangsúlyozni a táplálkozás fontosságát, melyhez ismernünk kell genetikai-emésztőrendszeri-idegrendszeri-és hormonális beállítottságainkat, illetve egyéni érzékenységeinket! Mi azért vagyunk, hogy ebben nyújtsunk segítséget számotokra. További információkért és útmutatásért látogassatok el előadásinkra, ahol mindent megtudhatsz a helyes, egészséges és egyénre szabott táplálkozásról:

Életmódváltás mesterfokon
online előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.