Csicsóka – a „szegények krumplija” – 1. rész

Csicsóka – a „szegények krumplija” – 1. rész

A csicsóka egy elfeledett burgonyaszerű zöldségnövény. Biológiailag az őszirózsafélék családjába tartozik, így inkább a napraforgó rokona. Néhány generációval korábban a népi táplálkozás kiemelt összetevője volt: úgy ismerték, mint a „szegények krumplija”, mert termesztése a leggyengébb talajon is megoldható volt, így bárki megengedhette magának. Hazánkban az utóbbi időkben fedezték fel újra, kezdi ismét reneszánszát élni.

A kifejezetten egészséges élelmek közé tartozik, hiszen sok ásványi anyagot és vitamint tartalmaz. Fogyasztásával jelentősebb mennyiségű káliumot, kalciumot, magnéziumot, foszfort és cinket, vitaminok közül C-, B1-, B2-vitamint juttatunk szervezetünkbe. Antioxidánsként béta-karotint tartalmaz, e mellett pedig hatféle esszenciális aminosavat – lizin, arginin, hisztidin, cisztin, triptofán, aszparagin.

 

A burgonyához állagban és megjelenésben közel áll, azonban 5-6-szor nagyobb rosttartalommal rendelkezik, ami gátolja az egyéb szénhidrátok és hizlaló tápanyagok felszívódását, fokozza laktató hatását, meggátolja a székrekedés kialakulását, növeli a székletürítés gyakoriságát, így a béltartalom tranzitideje is lerövidül.

A burgonyával ellentétben szénhidráttartalma nem keményítőből, hanem az egyik legegészségesebb rostból: inulinból áll. Az inulin vízben nem oldódó, nagyméretű folyékony rost, poliszacharid, mely a bélben sértetlen marad. Az emberi szervezet nem tudja megemészteni, hiszen sem az ember szájában, sem az emésztőszerveiben nincs olyan enzim, amely képes lenne feloldani vagy megemészteni. Annak ellenére, hogy édes ízű, nem tekinthető cukornak. Étvágycsökkentő hatásáról is híres, kalóriatakarékosság szempontjából kiemelkedő jelentőségű.

Az inulin a zsírsav-triglicerid képződését elősegítő enzim aktivitását gátolja. Ezen hatás elérésének egyik hatékony módja szerint 1-2 evőkanál csicsókaport keverjünk 1-1,5 dl narancsdzsúszba, melyet elfogyasztva nem csak az inulin előnyei válnak hasznunkra, hanem egyúttal a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében szerepet játszó esszenciális ásványi anyaghoz, a káliumhoz is hozzájutunk.

Legnagyobb haszna probiotikus tulajdonságában rejlik: tápanyagul szolgál a hasznos bélbaktériumoknak, főleg a Bifidobacteriumoknak. A bélflóra normalizálása útján az ösztrogén legtoxikusabb formáját is kiiktatja.

A kedvező bélflóra táplálásán és fenntartásán kívül előnyösen befolyásolja a bél pH-értékét, ezáltal több létfontosságú ásványi só oldhatósága is növekszik, javul a szervezet kalcium- és magnézium ellátottsága. A vastagbelet, mint a szervezet legnagyobb toxikus tároló helyét képes önmagában tisztítani. A beleken keresztül erősíti az immunrendszert is, segítve a szervezet öngyógyító képességének maximalizálását.

Segít optimalizálni a vércukorszintet, ezért cukorbetegek számára is ajánlott, sőt mi több inzulint takarít meg, csökkenti a vércukor-ingadozásokat (a belőle keletkező gyümölcscukor lassabban növeli meg a vércukor szintet, mint a szőlőcukor), segíti a cukoranyagcserét a máj könnyebb glikogénképzésével, ezáltal javítja a máj méregtelenítő és anyagcsere-funkcióját.

Rendszeres fogyasztásával csökkenthető a vér húgysavszintje, így a túltáplálkozásból eredő elhízás, köszvény, vesekő, szívkoszorúér-betegségek megelőzésében is kiemelkedő jelentőségű táplálékunk.

Az étrendbe építhető inulin fogyasztása rizikómentes, és könnyedén alkalmazható a rákterápiában. A rákellenes hatás a Lactobacillus béta-glucuronidáz enzim gátlásán alapul. Ez a székletben található enzim a szervezet detoxikáló tevékenységét gátolja abban, hogy az ösztrogén egy kevésbé aktív/toxikus formában estriollá alakuljon át. Az ösztrogén toxikus formája ugyanis a mellrák rizikóját növeli.

Szakemberek napi 3-10g között ajánlanak belőle, ami bőven fedezhető már 180g csicsóka elfogyasztásával. Ugyanakkor nagy mennyiségű, naponta többszöri fogyasztásával a jótékony hatások már átléphetnek negatívba, ugyanis sok-sok előnye mellett létezik egy hátránya is: a benne lévő inulin a rostokhoz hasonlóan fokozottan puffaszt. Amikor ugyanis ez az  anyag  a bélrendszer alsóbb részeibe kerül  a toxinokkal és baktériumokkal keveredve, metángáz szabadul fel. Mindenkinél változó ennek mértéke, ezért érdemes kipróbálni mindenkinek a saját toleranciáját és kis adagokban fogyasztva kikísérletezni, hogy mennyire okoz gázosodást.  Ha szerencséd van, egyszerre fogyasztott mennyiség számodra nem okoz problémát. Ha viszont igen, akkor két opció létezik: erős citromos vízben áztatva, vagy akár abban megfőzve a savas közeg csökkenti az inulin puffasztó hatását. A másik lehetőség a fermentálás. Ebben az esetben viszont csak savanyúságként tudod fogyasztani.  Hatékony megoldás lehet még esetleg, ha fogyasztása előtt citromos vizet, utána pedig borsmenta teát iszol.

Érdemes tudni, hogy kozmetikai készítményekben is alkalmazzák, hiszen egyedülálló regeneráló, hidratáló, bőrnyugtató, bőrtápláló, frissítő hatással rendelkezik.

A lényeg tehát, hogy igen egészséges növény, rendkívül finom, olcsó, és igen sokoldalúan használható a konyhában. Megvan minden tulajdonsága ahhoz, hogy a konyhánk sztárja legyen, amiről részletesen következő heti cikkemben olvashattok!

Felföldi Melinda

BodyWakes egészségmentor

Gasztronómiai tanácsadó

Életmódváltás mesterfokon
online előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.