Folsav vagy folát?

Folsav vagy folát?

Nem csak kismamáknak!

Vitaminokról köztudott, hogy fontosak, éppen ezért az emberek szeretnek is mindenfélét szedni, főleg komplex formában. Azonban ezt sem szabad „ész nélkül”, bár nem azért mert veszélyesek, hanem azért mert nem mindegy mit, mivel szedünk és milyen formában…. Típusonként is eltérőek a vitamin és ásványi anyag igények, illetve bizonyos állapotok (betegség, várandósság stb…) is más-más vitamin forrást igényelnek.

A folsav és a B12 szedése különösen elterjedt várandósság alatt. A folsav egy B vitamin típus, pontosabban a folát B9 vitamin, várandósság alatt többek közt segít megelőzni az idegcső elzáródási rendellenességeket (agy és koponyahiány, nyitott gerinc). A folsav felszívódását pedig a B12 segíti. Ám a B12 csak kis adagban képes felszívódni, tehát a várandósság előtt már hónapokkal előbb el kell kezdeni a B12-t, hogy a várandósság idejére biztosan fel legyenek töltve a raktárak.

És, hogy mi a helyzet a folsavval?

A folsavat és a folátot gyakran szinonímként emlegetik, pedig több mindenben is eltérnek. A folsav biológiailag nem aktív, a szervezet számára közvetlenül nem hasznosítható, mégis a legtöbb vitaminkészítményben ez található. A folát a folsav biológiailag aktív formája, mely a szervezet számára közvetlenül hasznosítható. Különösen zöldségekben (spárga, lencse, bab, brokkoli), májban, gyümölcsökben fordul elő.

Az anyagcsere során a folsavnak először foláttá kell redukálódnia („bomlania”), és csak ezután tudják a bélfal sejtjei felvenni, majd átalakítani aktív formává. A folsav redukálásához viszont szükség van egy metilántetrahidrofolát reduktáz enzimre (MTHFR). Nem ritka eset azonban az MTHFR polimorfizmus, ami tulajdonképpen egy génmutáció. Ennek következtében romlik az enzim hatékonysága, így a szervezet nem képes a folsavat megfelelően hasznosítani. Csökken a szervezet folát szintje, a folsav beviteltől függetlenül.

Ha ennek ellenére kívülről folyamatosan szintetikus folsavat viszünk be a szervezetünkbe, akkor megemeljük a vér folsav szintjét, amit máj csak lassan tud lebontani. Ez károsítja az immunvédelmet, elfedi a B12 vitamin hiányát és fokozza némely rák kockázatát.

Az alacsony folát vagy folsav következményei: vérszegénység, nyelvgyulladás, gyomor-bélendszeri panaszok, fejlődő szervezetnél fejlődési rendellenesség (nyitott gerinc), vegetatív zavarok, pszichiátriai zavarok, álmatlanság, ingerlékenység, feledékenység, depresszió, autizmus. Túladagolni a folátot igazából nem lehet.

A legjobb megoldás tehát, ha biztosan hasznosuló foláthoz akarjuk juttatni a szervezetet, hogy az említett ételeket fogyasztjuk, illetve olyan B-komplexeket vásárolunk, melyek folsav helyett folátot tartalmaznak.

Életmódváltás mesterfokon
online előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.