GYOMORERŐSÍTÉS – Természetesen

GYOMORERŐSÍTÉS – Természetesen

Táplálékfelvételt követően a lenyelt falat a gyomorba kerül, ahol 2-4 órát tartózkodik. Ez idő alatt a táplálék összekeveredik a gyomornedvvel és megkezdődik a fehérjék emésztése.

A gyomornedv víztiszta, savas pH-jú, sósavat, nyákot, pepszint (fehérjebontó enzim), Gastrint (serkenti a sósav és pepszinogén termelését), kimozint (tejfehérje bontó enzim) és lipázt (zsírbontó enzim) tartalmaz.

A gyomor üres állapotában is termel nedvet, de inkább nyálkás-mucin jellegűt,- ami lúgosabb, hogy védje a gyomornyálkahártyát. A mucinnak erős savmegkötő képessége van, ezért gyomorhurut esetén fokozottan termelődik. A „valóságos” gyomornedv táplálék hatására kezd termelődni, hogy a fehérjéket és a zsírokat előeméssze a vékonybél számára. A víz, a tej gyorsan, míg a zsírok és fehérjék bomlástermékei lassabban ürülnek ki a gyomorból.  A nikotin csökkenti a gyomor izmainak tónusát és gátolja a perisztaltikát, tehát nincs jó hatással a gyomormozgásokra, az alkohol és a koffein viszont pont, hogy serkentik ezeket.

Érdekesség, hogy zsíros étel hatására termelődik egy Enterogasztrin nevezetű enzim a vékonybélben, mely a vér útján visszajut a gyomorba, ahol gátolja a sósav és pepszin kiválasztását (gyomornedv elválasztást) és ezen keresztül az emésztést, akár fél órára is!

A gyomorban tehát főleg fehérje előemésztés történik, és ha gyenge a gyomorfunkciója valakinek, akkor ezen fehérjék bontása nem lesz megfelelő, mely számos kellemetlen tünettel és akár betegséggel is járhat. Puffadás, hasi görcsök, étkezés utáni diszkomfort érzés stb.

Biztos vannak közületek, akik étkezések elött, vagy közben kívánják a savanyú ízeket, a savanyúságokat. Na, aki ilyen cipőben jár, annak nagy valószínűséggel gyengébb a gyomorfunkciója.

Jó hír, hogy van egy-két jó alternatíva, melyekkel sokat segíthetünk. Ilyen például:

  • A sónyalás
  • Savanyú levek
  • Keserű ízek

A gyenge gyomorfunkció jellemzőbb az A-s vércsoportúakra, a szimpatikus típusokra és a lassú égetésűekre.

Tóth Bogi

null
Életmódváltás mesterfokon
Az ideális testsúly, a jó egészség és a magas energiaszint elérésének és megtartásának 5 aranylépése.
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.