INZULINREZISZTENCIA

INZULINREZISZTENCIA

Bár sajnos, rengeteg embert érint, sokan nem is tudják, hogy létezik, pedig lehet, hogy náluk is fenn áll az INZULINREZISZTENCIA!

Járványszerű méreteket ölt és egyes becslések szerint a felnőtt lakosság egy negyedét érinti. Az állapot kialakulásához, hozzájárulhat a mozgásszegény életmód is, ám elsősorban a TÁPLÁLKOZÁSNAK van ebben is kulcsszerepe. Méghozzá ha valaki, finomított szénhidrátokkal terheli hosszú ideig életmódszerűen a hasnyálmirigyét. Ugyanis a magas glikémiás indexű finomított szénhidrátok, a vércukorszint hirtelen megemelkedését okozzák. Ezért nagy mennyiségű inzulinnak kell a vérbe jutnia ahhoz, hogy onnan a glükózt a sejtek felvehessék és energiaforrásként használhassák. Ez az ismétlődő igénybevétel idővel kifáraszthatja a inzulin receptorait, amik így már nem képesek maradéktalanul ellátni a feladatukat így az inzulin hatása csökken és hasnyálmirigy leterheltséget okozhat.

 

A kialakult állapot eléggé hasonló ahhoz, mint amikor idős korban, az ember elkezd süketülni, és egyre hangosabban kell szólni hozzá ahhoz, hogy megértse mit mondanak neki.

Az inzulintöbblet megemeli a vérnyomást és a koleszterinszintet, és elősegíti a rák egyes típusainak a kockázatát, és elhízáshoz vezethet.

Ahogy az inzulinrezisztencia fokozódik, – ami addig elkerülhetetlen, amíg valaki nem változtat az étrendjén – állandósulhat a magas vércukorszint, ami önmagában is komoly veszélyekkel jár.

Az inzulinrezisztencia tünetei nagyon változatosak lehetnek és leginkább a nőket veszélyeztető állapot. Előfordul, hogy a jelentkező tüneteket – rossz közérzet, fáradékonyság, koncentrálóképesség zavarai, gyengeség – nem veszik komolyan, az életmóddal járó, normális testi reakciónak gondolják, amely majd elmúlik, ha kipihenik magukat.

 

További inzulinrezisztenciára utaló jelek

  • Súlyproblémák, sikertelen fogyókúrák, folyamatos hízás, mely jellemzően inkább a hastájékon jelentkezik.
  • Fáradékonyság, csökkent koncentrálóképesség időszakosan a nap folyamán.
  • Rohamszerű álmosság, jellemzően az étkezések utáni 2-3. órában.
  • Hirtelen édesség éhség
  • Rendszertelen menstruáció, hajhullás, problémás bőr (pattanások)
  • Nehézségekbe ütközik a teherbeesés
  • A bőrön jelentkező sötét színű, szemölcsös elváltozások

 

Laborból megállítható  vércukor, inzulin és triglicerid,  HDL-koleszterin értéket fontos nézni ilyenkor.

 

AZONBAN LEGTÖBBSZÖR AZ INZULINREZISZTENCIA TELJESEN TÜNETMENTES!!!!

 

Cukorterheléses laborvizsgálattal tudjuk ellenőrizni. (Bár a legjobb az lenne, ha cukor helyett saját reggelivel történne a vizsgálat, ezt még kevés helyen lehet kivitelezni.) Az inzulinrezisztencia vizsgálat során a vizsgált személynek meghatározott mennyiségű cukrot kell elfogyasztani, és azt vizsgáljuk, hogy ez a cukor hogyan jelenik meg a vérben. Az inzulinrezisztencia vizsgálat során többször veszünk vért: egyszer a cukor elfogyasztását megelőzően, majd többször azt követően. A vér cukorszintjét minden mintában megmérjük, ezzel egy idő-vércukorszint grafikont rajzolunk fel, ahol a vércukor szintek és a grafikon lefutása jellemző.

 

Az inzulin hatásának egyik legerősebb támogatója a mozgás. Természetesen mindenkinek hormontípusához megfelelő arányban tartalmazzon állóképességi és izomfejlesztő sportokat, illetve az egyéni típushoz tartozó pulzustartományt tartva. (Ezt azok, akik már voltak nálunk a típus részletes leírásának a végén találják.)

 

Ami a legszomorúbb, hogyha az ember még figyeli is magát és elmegy egy vizsgálatra, ahol kiderül, hogy inzulinrezisztenciája van, akkor legtöbb esetben ráteszik a 160 g szénhidrát diétára, és azt mondják neki 3 óránként egyen tehát napi 6x !!! Az egy dolog, hogy szinte semmilyen iránymutatás nincs, hogy azt a 160 g-ot miből érdemes bevinni, de miért feltételezik azt, hogy egyformák vagyunk?

 

Pedig nagyon különbözőek vagyunk. Ráadásul egy paraszimpatikus vagy gyors égetésű fehérjetípusnak ez a diéta nem más mint: SZÍVÁS! Mivel ezeknek a típusoknak eleve érzékenyebb a hasnyálmirigyük és a “gyors égetést” lassítaniuk érdemes több fehérjével és zsírral, illetve 2 étkezés között 5-6 órás szünetekkel pihentetni a hasnyálmirigyet, hiszen akkor tud regenerálódni. Ebben a feljebb említett diétában, pedig mire lemenne a terhelés szegény hasnyálmirigyről, addigra újra dolgoztatva van, már ha bírja még. Az egyébként is alacsony energiaszint tovább fog csökkenni, és elkerülhetetlen előbb utóbb a cukorbetegség.

 

Az inzulinrezisztenicia és a cukorbetegség lelki okai:

Meg kellene kérdezned önmagadtól, hogyan viszonyulsz saját személyiséged értékéhez, mennyire tartod önmagad szeretetre méltónak. S szintén meg kellene vizsgálnod a szeretetre való képességed is. A viselkedés magyarázata gyakran a szexualitástól vagy a partnerben való esetleges csalódástól való félelemben keresendő. Amennyiben reakciód okát feltárod, képes leszel viselkedésed lépésről lépésre megváltoztatni. A betegségben megtestesülő felhívás mélyén mindig az önmagunk iránti szeretet áll, annak felismerése, hogy igenis szeretetre méltóak, sőt egyedülállóak vagyunk. Minden ember egyedi lény, sajátos feladattal és rendeltetéssel. Csak aki tulajdon lényét „magára öltötte”, lesz képes szeretetet és örömöt befogadni, s ahelyett, hogy szüntelenül bizonyítania kellene önma­ga előtt, megengedheti magának „a luxust”, hogy élvezze az életet.

Életmódváltás mesterfokon
online előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.