A KOFFEIN élettani hatása!

A KOFFEIN élettani hatása!

A KOFFEIN élettani hatása!

Mi is az a koffein?
Metilxantin származék, fehér, keserű ízű, kristályos vegyület, a kávé, a tea és a kóladió alkaloidja.
(Az alkaloidok a növényekből nyerhető, összetett gyűrűs szerkezeteket tartalmazó nitrogéntartalmú szerves vegyületek)

Lehet kicsit hosszúra és szárazra sikeredett ez az írás, de próbáltam rövidre és tömörre fogni!! 🙂

Nézzük a koffein élettani hatásait! 😉

Központi idegrendszert izgató hatása van (lejjebb kifejtem), mely elsősorban az agykéregre és a nyúltagyra hat.
– Emeli a légzőközpont CO2 érzékenységét és a légzési percvolument. (egy perc alatt kicserélődő levegőmennyiség, nyugodt légzés során)
– A szíven közvetlen hatással növeli a szívfrekvenciát, ez által a pulzustartományt.
– Elernyeszti a simaizmokat
– A vegetatív központok izgatása révén emeli a testhőmérsékletet, fokozza a gyomorban a sav és pepszinszekréciót (pepszin elválasztást,- termelést), ezáltal gyomorégést eredményezhet.
– A mellékveséből adrenalint vesz el, hatására a veseerek tágulása miatt a vesében fokozza a vizeletkiválasztást. Enyhe diuretikus hatású (vízhajtó)
– Elernyeszti a bronchiális (hörgő) izomzatot a foszfodiészteráz enzim gátlásával, valamit gátolja az adenozin receptorokat az agyban. (ezt bővebben is kifejtem)
– Gyenge élénkítő pszichostimuláns, enyhíti a fáradság tüneteit, fokozza a szellemi tevékenységet és az izmok teljesítő képességét.

A koffein serkentő hatása kellemesebb közérzetet is okozhat, de pszichés labilitás, vagy depresszió esetén szokványos adagjai is növelhetik a probléma súlyosságát, izgatottságot, ingerlékenységet okozva.

Tartós fogyasztás esetén enyhe tolerancia (vagy függőség) alakul ki, ami néhány hetes “elvonókúrával” azonban visszafordítható 🙂
300 mg fölötti fogyasztás esetén kézremegést, erős szívdobogást idéz elő. Magas vérnyomást, ritmuszavart, szorongást, pánikrohamot provokálhat, migrént is okozhat.

Most, hogy így összeszedtem pár dolgot, engedjétek meg, hogy két dolgot had fejtsek ki bővebben, hogy jobban átlássátok:

A koffein egyrészt csak stimuláns, mely az adenozin receptorok gátlása révén fejti ki hatását, tehát kikapcsolja az agyban a fáradtság érzetért felelős receptort! Kvázi fáradt vagy, csak nem érzed…

A másik, hogy a koffein stimulálja a mellékvesét, ami ez által több kortizolt termel. A kortizol egyébként is reggel termelődik a legnagyobb mennyiségben, ami segíti “felébreszteni” a szervezetet természetes módon. Ha azonban a mellékvesét túlstimuláljuk a koffeinnel, az még jobban megdobja a kortizol szintünket (amit mi ugyan kellemesnek érzünk), viszont kifárasztjuk vele a mellékvesét és egy idő után már nem lesz elég az a kortizol mennyiség, amihez hozzá szoktattuk a szervezetet! Így hiába isszuk a koffeint, a kifáradt mellékvese nem fog elég kortizolt termelni, így csökken az élénkítő hatása is! Na és mit csinál ilyenkor az ember??? Még több koffeint kezd el inni, hátha a több majd hatni fog… 😉 hát nem fog.

Utolsó sorban szeretném megemlíteni, hogy a koffein ezeken túl közömbösíti a pajzsmirigy gyógyszerek hatását, ezért pajzsmirigy betegeknek, illetve a pajzsmirigy hormon típusba tartozóknak szigorúan kerülendő a fogyasztása, illetve egyik hormontermelő mirigyre sincs jó hatással, mivel stimulánsként hat, tehát senkinek sem ajánljuk fogyasztását.

Koffein tartalmú italok: Kávé, fekete tea, zöld tea, energia italok, kóla

Koffein mentes teák: fehér tea, vörös tea, gyümölcs teák – ezeket szoktuk ajánlani, illetve a cikória kávé egy jó alternatíva lehet azok számára, akik nehezen nélkülözik a kávézás élményét! 🙂

Szép hétvégét mindenkinek, bízom benne, hogy ismét hasznos információkkal szolgáltunk Nektek! 🙂

Tóth Bogi

null
Életmódváltás mesterfokon
Az ideális testsúly, a jó egészség és a magas energiaszint elérésének és megtartásának 5 aranylépése.
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.