„Pálinka, szerelmem, légy az enyém!” avagy az ALKOHOL szervezetre gyakorolt hatása

„Pálinka, szerelmem, légy az enyém!” avagy az ALKOHOL szervezetre gyakorolt hatása

A Magna Cum Laude zenekar Pálinka dalának refrénje valószínűleg sokatok számára ismert, de vajon ugyanez elmondható az alkohol szervezetre gyakorolt kedvezőtlen hatásairól is? Mai cikkemben ezt a témát vesszük górcső alá, segítséget nyújtva ezzel mindazoknak, akik az újévi fogadalmak listájának első pontjai között az alkoholizálással való felhagyást jelölték meg, amit vagy sikerült betartaniuk, vagy nem. Na de vágjunk is bele, hiszen a téma elég komplex és szerteágazó!

Talán azzal nem árulok el nagy titkot, hogy az alkoholtartalmú italok fogyasztása minden emberi társadalom kultúrájának szerves része. Magyarországon az ivásnak évezredes hagyományai vannak, így azt is mondhatnánk, hogy nem számít devianciának.  A magyarok olyannyira nem vetik meg ezt az igen közkedvelt nedűt, hogy a WHO listája szerint Magyarország az alkoholfogyasztási toplista 10. helyén áll. Ha jobban belegondolunk, találunk is számos alkalmat az év 365 napján az „igazolt és indokolt” alkoholfogyasztásra, amikor nincs mit tenni, „muszáj inni” legalább egy felest az ünnepelt egészségére, vagy épp ellenkezőleg – bánatunk enyhítésére, amolyan búfelejtés gyanánt (nem véletlenül volt már az ókorban és középkorban is alapvető tudatmódosító és kedvcsináló anyag az alkohol). A probléma nem a szökőévente egyszeri alkoholfogyasztással kezdődik, hanem ott, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem kell rendszeresen berúgni ahhoz, hogy függőség alakuljon ki! Az már bőven elég, ha fogyasztása a napi rutin részévé válik, és az illető máris alkoholistává válik – legalább is a szakirodalom szerint, amely minden megismételt alkoholfogyasztást, tekintet nélkül a mennyiségre és a gyakoriságra, alkoholizmusként definiál.

Na de ennyi bevezető után térjünk át arra, pontosan mi minden zajlik szervezetünkben az elfogyasztott alkohol hatására, ugyanis a folyamat minden esetben pont ugyanúgy zajlik.

A borban, sörben és rövid italokban lévő alkoholt szervezetünk etanollá bontja, mely a tápcsatornán belül semmilyen átalakításra nem kerül, hanem változatlan formában átszívódik a véráramba, méghozzá legnagyobb mennyiségben a vékonybél falain keresztül (kisebb mennyiségben a gyomorban). De még mielőtt a felszívódás megtörténne, a bevitt alkohol nagy része a vérárammal a központi „feldolgozó üzembe”, a májba szállítódik, mely nagyobb mennyiségű alkohol szervezetbe kerülésekor képtelen azt maradéktalanul lebontani, így bizonyos százalékban a vérben marad. Ez okozza a részegséget, ugyanis az alkohol a vérárammal eljut minden szervünkhöz, így a központi idegrendszerbe is, ahol – két ingerület-átvitelért felelős anyag receptorához kapcsolódva – lassítja az idegsejtek működését, és koordinálatlan mozgást eredményez, ergo az illető dülöngél jobbra-balra, vagy rosszabb esetben az első kerék meghajtást is beveti a helyváltoztatás elősegítése érdekében!

Na de viccet félretéve, térjünk még vissza a máj munkájára, hiszen a bevitt alkohol túlnyomó része a májban eloxidálódik, a maradék 5-10% pedig elbomlás nélkül kiürül a szervezetből vizelet formájában vagy a tüdőn keresztül. Ez utóbbi szolgál magyarázatul arra, hogy miért is érezhető az ittas állapotban levő személy leheletén az alkohol szaga. A máj azonban nemcsak lebont, átalakít, de raktároz is, méghozzá az alkohol lebontása során keletkező szabad gyököket és egyéb mérgező köztes termékeket, de mindezt csak ideig-óráig tudja megtenni, hiszen a rendelkezésre álló „raktár” kapacitása véges.

Érdekességképp megemlítem, hogy 0, 1 g/óra/testsúlykilogramm az a sebesség, amivel a máj az alkoholt lebontja. Ez azt jelenti, hogy ha egy 60 kg-os férfi megiszik egy pohár sört, a májának két órába telik az alkohol lebontása!

Na de mivel magyarázható az alkohol függőség kialakulása, melyről a cikk elején már említést tettem? Azzal, hogy a hipotalamuszban – mely a központi idegrendszer létfontosságú része – található a jutalomközpont, mely alkohol hatására dopamint (boldogsághormont) termel, így máris érthető a lelki függőség kialakulásának oka. Létezik azonban fizikai függőség is, amit viszont az idegrendszeri ingerület-átvivő receptorok számának csökkenése okoz, kibillentve ezzel a rendszert egyensúlyi állapotából. Nyilván a szervezet folyamatosan azon munkálkodik, hogy a homeosztázist (belső egyensúlyt) visszaállítsa, de ez egy idő után már csak ismételt alkohol fogyasztással tud megvalósulni! A csavar viszont most jön: ha valaki rendszeresen kerül ebbe az állapotba, annak átrendeződik az agya programozása, és ugyanazon hatás elérése érdekében egyre több alkoholt kell fogyasztania, aminek pedig járulékos hozadéka az elbutulás, mert az idegsejteket – melyek regenerálódásra képtelenek – az alkohol súlyosan károsítja, így számuk drasztikusan csökken. Annak köszönhetően, hogy az alkohol  az agyban bizonyos régiókat gátol, a hipotalamuszban más folyamatok is beindulnak, ami egyeseknél emlékezetkiesést („filmszakadást”) eredményez, másoknál viszont agressziót vált ki.

Bár az ivás egészségügyi szövődményei mindenkit egyformán érintenek, a nők szervezete mégis érzékenyebb az alkoholbevitelre. Ez egyrészt azzal magyarázható, hogy a nők alacsonyabb növésűek, kisebb a testtömegük, és sejtjeik víztartalma is alacsonyabb, másrészt a női szervezetben a méregtelenítés is lassabban zajlik, így a női májat sokkal könnyebb túlterhelni. Na de mivel nem vagyunk egyformák, az alkohollal szembeni tolerancia küszöbünk is változó, amit egyébként nagymértékben befolyásolja az ösztrogén és progeszteron hormonok vérben lévő mennyisége, mely ciklusonként folyamatosan ingadozik. Ennek köszönhetően az alkohol pszichikai hatásai hölgyek esetén fokozottan érvényesülhetnek, sőt a hormonegyensúly felborításán keresztül csökkenhet a termékenység valószínűsége. Na de hogy a férfiak se maradjanak ki a szórásból, egy fél mondat erejéig térjünk rá az ő szervezetükre gyakorolt kedvezőtlen hatásokra is, ugyanis az alkohol csökkenti a tesztoszteron szintjét, ami a nemi vágy és a szexuális teljesítmény csökkenéséhez vezet, ráadásul toxikus hatással van a herékre, károsítva ezzel a termelődő spermiumok minőségét és persze számát.

A következő pont, amit az alkoholfogyasztás témakörében nem lehet kihagyni, az a másnaposság kérdésköre. Az ilyenkor gyakran tapasztalt szájszárazság és fejfájás oka, hogy az etil-alkohol hatására olyan hormonok termelődnek, melyek kivonják a sejtekben található víz egy részét, kiszáradást okozva ezáltal. A kínzóbb tüneteket azonban egy mérgező vegyület, az ecetsav okozza, ami az etanol lebomlása során keletkezik a májban. Ezen kívül a vér tejsav szintje is megemelkedik, ami a vér ph-ját savas irányba tolja el, nem is beszélve az ivászat utáni ittas állapotban behalápolt rossz minőségű gyors ételekről, chips-ekről, „junk food”-okról. Az alkohol (miután tömény cukor) az egekbe emeli a vércukorszintet, aminek hatására a hasnyálmirigy gőzerővel termeli az inzulint, ami jó esetben leviszi a vércukorszintet, de vele egyidejűleg farkaséhséget eredményez, és hát valljuk be, ittas állapotban nem valószínű, hogy mérlegelésbe kezd a delikvens milyen, számára egészséges táplálékot vegyen magához! Ilyenkor a mindegy, csak gyorsan, sokat kulcsszavak dominálnak, és hopp le is csúszott egy cirka 5,000 kcal-nyi ételmennyiség, arról nem is beszélve, hogy az alkohol elfogyasztása önmagában kitett ugyanannyit vagy akár még többet is! Sajnos az alkohol ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint az azonos tömegű vaj, azaz egy liter vodka például ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint egy liter tejszínhab! Értitek már, hogy mennyire nincs értelme semmiféle diétának, ha az ember mellette (akár csak heti 1-2 alkalommal) alkoholt fogyaszt?

Na de ezek tudatában is vannak olyan események, évfordulók, melyek alkalmával mégis kivételt „kell” tenni, így lecsúszik 1-2-3 feles, és bizony akinek a szervezete nincs hozzászokva, az könnyen abba a szituációba kerül, hogy másnap az erős méregtelenítés tünetei jelentkeznek!

A másnaposság megelőzése gyanánt – ha a dorbézolás ténye egészen bizonyos – ajánlott az ivászatot megelőző

  • folyamatos forrás-, vagy tisztított vízfogyasztás a dehidratáció megelőzése érdekében
  • kiadós, a testtípusodnak megfelelő, komplex vacsora elfogyasztása. Ha így teszel, azon túl, hogy minőségi táplálékkal látod el szervezetedet, eléred azt is, hogy a gyomorszáj alsó része zárva marad, és ez visszatartja a táplálékot. Ez azért jó, mert az ezt követően elfogyasztott alkohol tovább marad a gyomorban, ergo lassabban szívódik fel és nem üt ki olyan gyorsan. Gondolj csak bele mi történik ha étkezés előtt iszol! Az alkohol az üres gyomorba érkezik, így a záróizom kinyílik, szabad folyást engedve ezzel az italnak, és a KO garantált! J Megjegyzem, a szénsavas alkoholos italoktól sokkal gyorsabban be lehet csiccsenteni, mert általuk a gyomorban gázok keletkeznek, ami gyorsabb kinyitásra készteti a záróizmokat.
  • a fehérje táplálkozási típusba tartozók számára jó hír, hogy ivászat előtt a zsírosabb ételek fogyasztása jótékony (természetesen „jó zsírokból”). Ennek oka, hogy a zsírok olyan hormonokat szabadítanak fel, melyek késleltetik a gyomor kiürülését, ergo lassabban szívódik fel az alkohol. Ennek ellenére a szénhidrát típusba tartozóknak mégsem javaslom a számukra ajánlott zsírmennyiség túllépését, mert bár az ő szervezetükben is felszabadulnak azok a bizonyos hormonok, mégis épp az ellenkező hatást fogják tapasztalni: borzasztóan megüli a gyomrukat a szükségesnél több zsír, mert ők alap járaton nehezebben emésztik azokat. Ők a szokásos, jól bevált, jó minőségű, lassan felszívódó szénhidrátokat részesítsék előnyben ivászat előtt is.
  • 1500 mg cisztein aminosav – védi az agyat és a májat az alkohol okozta károsodásoktól

A dorbézolás idejére néhány megfontolandó tanács:

  • Sörökből válaszd a kisüzemi termékeket, melyek nem tartalmaznak hozzáadott szénsavat, kukoricagrízt, vagy extra alkoholt. Az üveges sörök jobbak, mint a csapoltak, hiszen azok frissen pasztörizáltak
  • Röviditalokból csak a külön nem ízesítetteket, magas minőségű gyümölcspárlatokat érdemes választani. Legjobb a valódi házi pálinka, ami fertőtlenítő, lúgosító hatásával a legkíméletesebb töménynek számít. Természetesen mindezeket szintén megfontoltan idd!
  • A sötétebb szeszes italok (brandy, vörösbor, likőr, tequila) erősebb másnaposságot idéznek elő a bennük található – fermentáció során bekerülő szennyeződések miatt.

És ha már megtörtént a „baj”, és óhatatlanul eljött a másnap, íme néhány mindenki számára javasolt praktika, amivel elviselhetőbbé teheti a macskajaj-t:

  • rengeteg szénsavmentes, tisztított víz (esetleg egy kis szódabikarbónával), gyógyteák (borsmenta, gyömbér, kamilla) fogyasztása. Ha a gyomor nem javul, 1-2 deci Parádi gyógyvíz kíméletesen megoldhatja a problémát
  • bár a kávé senkinek sem ajánlott, de ha Te mégis fogyasztod, másnaposság esetén mindenképp kerüld, mivel a benne lévő csersav izgatja a gyomornyálkahártyát, a koffein pedig fokozza a savtermelést, na meg a kortizol hormon termelődését, ami alap járaton bőven termelődik 1-1 ivós este során
  • kerüld a zsíros ételek fogyasztását, mivel ilyenkor (másnap) már túlzottan megterhelik a gyomrod, ami kivételesen a fehérje táplálkozási típusba tartozók esetében is igaz lehet, de ez teljes mértékben egyénfüggő! Ilyen esetben számukra azt tudom javasolni, hogy figyeljék önmagukat, hogy mit kíván a testük! Ha aznap csak valami könnyed eledelre vágynak (pl. pirítós, puffasztott rizs), egyék azt, és majd a következő naptól visszatérnek a típusuknak megfelelő táplálkozási arány szerinti étkezésre
  • meleg, tápláló húsleves, vagy ami még annál is jobb: terápiás csontleves fogyasztása
  • menj el sportolni, vagy csak sétálj egy nagyot a friss levegőn. A lényeg, hogy mozogj, mert mozgás közben a szív gyorsabban ver, ezáltal nagyobb mennyiségű oxigént képes szállítani, felgyorsítva ezzel a méregtelenítés folyamatát
  • illóolajos fürdő – tegyél 6 csepp borókafenyő-olajat kellemesen langyos fürdővízbe. Méregtelenítő hatását hamarosan érezni fogod. Vesebajok esetén használata kerülendő!
  • C-vitamin – az immunrendszer erősítésére
  • B-komplex vitamin – mivel az alkohol tönkre teszi a B-vitamint a szervezetben
  • Glutathione kapszula – a máj méregtelenítésének elősegítésére
  • Máriatövis – serkenti a májsejtek termelődését és felgyorsítja a károsodott májszövet regenerációját
  • Gyermekláncfű gyökér kivonat – segíti a máj és epehólyag működést, májstimuláns
  • Lósóska – vértisztító és májméregtelenítő

És végül lássunk néhány, a másnapossággal kapcsolatos tévhitet:

  • „gyógysör” – ez alatt azt értik, hogy a másnaposságra újra inni kell. Hidd el, ez csak olaj a tűzre!
  • rengeteg gyümölcs és gyümölcslé (pl. narancslé) fogyasztása – a nagy mennyiségű fruktóz sok embernél hormonálisan hízást eredményt, e mellett pedig a hasnyálmirigy számára egy újabb kihívás, pedig pont hogy tehermentesíteni kellene az előző napi extra mennyiségű inzulin termelés után
  • szaunázás – kifejezetten ártalmas másnaposan szaunázni, mivel alkohol fogyasztása után tele van a szervezet méreganyagokkal, ami még inkább szétterjed a szervezetben a meleg hatására felpezsdült vérkeringéssel
  • fájdalomcsillapító szedése – picit tompíthatja a fejfájásod, azonban annyira káros a nyálkahártyának, hogy inkább ne vegyél be!

Nos, Hölgyeim és Uraim, az alkoholfogyasztási körutazás végére értünk. Számos kérdéskört kifejtettem, néhányat csak érintettem, de azt hiszem a leírtak egyértelműen alátámasztják, hogy az alkohol egy idegméreg, amely – ahogy a mondás is tartja – “öl, butít és nyomorba dönt”!

Szeretettel:

Felföldi Melinda

BodyWakes gasztronómiai tanácsadó

Funkcionális táplálkozási referens

Életmódváltás mesterfokon
online előadás
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.