VITAMINOK ÉS ÁSVÁNYI ANYAGOK A VÁRANDÓSSÁG ALATT

VITAMINOK ÉS ÁSVÁNYI ANYAGOK A VÁRANDÓSSÁG ALATT

MIKET ÉS MIÉRT KELL SZEDNÜNK??

A vitaminok olyan anyagok, amelyek a különböző anyagcsere-folyamatokat segítik elő, melyek vitaminok nélkül sokkal kisebb hatásfokkal, vagy egyáltalán nem működnének. Kis mennyiségben szükségesek, de szervezetünk nem, vagy csak előanyagaikból (például ß-karotin) képes előállítani, ezért kívülről kell bevinni őket.

Az ásványi anyagok szintén nagyon fontos szerepet töltenek be a szervezetben. Néhányan a szövetek felépítésében vesznek részt, mások a szervezet működését biztosítják, s vannak olyanok is, amelyek hormonok, enzimek alkotórészei. Természetesen ezeket az anyagokat sem tudja szervezetünk előállítani, ezért a táplálkozással kell megfelelő mennyiségben rendszeresen bejuttatni. Ásványi anyagokra egyszerre csak kis mennyiségre van szükség, de nélkülük a szervezet nem képes zavartalan működésre. Mivel csak kis mennyiségben vannak jelen a testünkben – a súlyunk mintegy 4%-át alkotják –, ezért is nélkülözhetetlen a pótlásuk.

Természetesen, ha úgy táplálkozol, ahogy a genetikai kódod megkívánja, akkor már nagyon sokat tettél annak érdekében, hogy eljuttasd a szervezetedbe a szükséges anyagokat.
De sajnos az is tény, hogy a mai ételeink minősége sajnos már korán sem az, mint korábban volt. Tehát azt a mennyiséget és minőséget, amire valójában szükségünk van, különösen a terhesség alatt, azt már nem tudjuk fedezni, ezért kívülről kell pótolni. De, ahogy a nevükben is benne van ezek étrend-kiegészítők, és nem helyettesítők.
Ezt fontos tisztázni, mert sokan ezt összekeverik és azt hiszik, hogy bogyókkal meg porokkal is lehet élni, enni nem kell.
Na ez nem így van.

Amikor az ember babát vár, különösen figyelnünk kell a megfelelő minőségű és mennyiségű vitamin és ásványi anyag bevitelre is. A piacon lévő sok szintetikus vacak sajnos tuti nem a legjobb választás.

De nézzük meg milyen vitaminokra is van szükség a terhesség alatt mindenképp, és miért.

B12: Számos anyagcsere-folyamatban vesz részt, a legfontosabb ezek közül a vörösvértestek képzése.

FOLSAV /Folát/: A sejtosztódásnál szükséges vitamin. A magzat központi idegrendszerének kialakulásakor elengedhetetlen. A zöld leveles zöldségfélékben, főzelékfélékben és gyümölcsökben található. A várandós hölgyek szükséglete az eredeti kétszeresére ugrik! De arra is figyelni kell, hogy hosszú távon, nagy mennyiségben fogyasztva viszont gátolhatja a CINK (ez ásványi anyag) felszívódását, aminek viszont a szénhidrát anyagcserében van nagy szerepe az inzulin alkotórészeként. De a sejtregenerációt és az immunrendszer működését is serkenti.

C-VITAMIN: A sejtek épségéért, a vas felszívódásáért felel. Jó antioxidáns hatású, az ellenálló képességet fokozza.

D-VITAMIN: A kalcium és a foszfor csontokba és fogakba való épülését segíti. Napfény hatására a bőrben képződhet. Hiányában a csontok fejlődése súlyos zavart szenvedhet.

Nézzük az ásványi anyagokat:

KALCIUM: A csontok és a fogak legfőbb építőanyaga, de az izomműködésben és a véralvadásban is fontos szerepe van.

MAGNÉZIUM: Az ideg- és izomműködésben, a csontok és fogak felépítésében, az enzimek működésében szükséges elem, hiánya hajlamosít a terhességi görcsök kialakulására.

VAS: A vér oxigénszállításában, a vörösvértestek képzésében és a sejtműködésben szükséges elem.

Persze sokkal több vitamin és ásványi anyag létezik, de ezek a terhesség alatt kiemelten fontosak lehetnek.
És van ezeken kívül néhány olyan esszenciális zsírsav, melyeket a szervezetünk szintén nem tud előállítani, ilyen például az Omega 3 és 6. Ennek fogyasztása is nagyon fontos a babára nézve különösen, de egyébként is.

OMEGA 3 zsírsavak elősegítik a magzat egészséges fejlődését és kedvező hatással vannak a magzat és az újszülött immunrendszerének működésére. Javul a magzat látóidegeinek fejlődése, és az újszülött szellemi fejlődése, a kis agyának a megfelelő fejlődésére óriási hatással van.

DE!!
Ez mind szép és jó, de ahogy már egy korábbi posztban is említettem, ugye nem vagyunk egyformák, és bizony táplálkozási típusonként eltérő a vitamin és ásványi anyag igényünk is.

Valamint nem minden készítmény jó mindenkinek.

Ahhoz, hogy a lehető legjobban tápláld magad és a babádat, érdemes még tudnod, hogy bizony milyen táplálkozási típusba tartozol, mert akkor teljesen személyre tudjuk Neked szabni az étrenden kívül, még vitamin és ásványi anyag fogyasztást is.

Csonka Enikő

null
Életmódváltás mesterfokon
Az ideális testsúly, a jó egészség és a magas energiaszint elérésének és megtartásának 5 aranylépése.
ÉRDEKEL

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.